AMES 1
HJÄLPER FÖRETAGEN ATT LYCKAS MED EXPORT Östsvensk
a Handelskammaren är en privat och oberoende medlemsorganisation som ägs och drivs av 850 företag i regionen. Internationell handel är en av hjärtefrågorna och man är en god partner gällande internationalisering och export för företagen i Östergötland, Sörmland och Gotland. Det här är en mycket viktig fråga för Sveriges sysselsättning, ekonomi och välstånd. Vi är ett litet land och exportberoende. Det handlar om företag i alla storlekar och branscher. TEXT OCH FOTO: PER ODDMAN G lobalisering, digitalisering och ökad konkurrens kräver att man som företag söker exportmöjligheter för att överleva, växa och utvecklas. Man måste leva upp till nya krav, förutsättningar, köpmönster, kundlojalitet och volymer. Det blir en förutsättning för att på sikt behålla marknadspositioner, sprida risker och att fortsätta vara konkurrenskraftig. – Påverkan, kunskap, möten och internationell handel är våra affärsområden. Man ska vara en konstruktiv partner och påverka, lokala och nationella politiker. Det handlar om det som våra medlemmar tycker är rätt beslut, säger Magnus Lindahl, chef region Sörmland, Gotland och internationell handel, Östsvenska Handelskammaren. PÅVERKAN. För Östsvenska handelskammaren handlar det om att arbeta med påverkan gällande till exempel 24 Ostlänken, vägar och universitet/ högskolor. Detta för att skapa ett positivt klimat för företagandet i regionen och utvecklas till Sveriges mest spännande tillväxtregion med internationell lyskraft. NÄRINGSLIVETS RÖST. Man är helt enkelt näringslivets röst i samhället och verkar som spindeln i nätet. Genom kunskap, kurser, utbildningar, nätverkande möten och seminarier med olika teman, lotsar man företagen rätt för att nå sina mål. Det kan vara möten med enkel paketerad information om till exempel vad som händer i Kina just nu. Hur gör man affärer där? – Konsten är att hitta spännande föreläsare och företag som engagerar och bjuder in till social samvaro, säger Magnus Lindahl. BLAND ANNAT ÄR man duktig på att ge utbildning i styrelsearbete. Man anser att det är kompetenta styrelser som verkligen för företagen framåt. Man verkar även bland annat för ökad kvinnlig representation i styrelser. Självklart ges också regelbundna exporttekniska utbildningar som: betalning, leverans, försäkring, dokumenthantering och finansiering. De görs även skräddarsydda utbildningar ute hos enskilda företag efter just deras behov för att optimera, effektivisera och minimera risker i dessa viktiga delar av exportprocessen. – Många sitter ensamma och funderar på sin internationella satsning och saknar ett nätverk för frågan. Vi arrangerar också nätverksmöten där man får träffa sina gelikar som delar med sig av sin kunskap. Det blir kompetenshöjande, berättar Magnus Lindahl. HÄR HAR REGIONENS företag en möjlighet att fördjupa sin kunskap och kompetens genom att ta del av deras breda kontaktnät av kvalitativa partners lokalt, nationellt och internationellt som Östsvensk Handelskammaren tillhandahåller. På detta sätt kan man stötta näringslivet på ett praktiskt och konkret sätt mot en ökad internationell handel. – Vi använder vårt eget stora kontaktnät och lotsar vidare frågor som företagen har till rätt myndighet och organisation, berättar Magnus Lindahl. Man genomför möten tillsammans med rätt partners som kan vara till exempel: banker, Exportkreditnämnden, Business Sweden, Swedfund, UD, andra handelskammare, experter, företag, konsulter och Almi. Det handlar om att inspirera och informera företagen att ytterligare ta steget ut och våga göra fler internationella affärer. – En framgångsfaktor är att ingående lära känna den kultur som de man gör affärer med har och det kan vi bistå genom våra nätverkträffar, säger Magnus Lindahl.