AMES 1
REGIONEN Lokala sparbanker bland de tre bästa ban
kerna i landet Vadstena Sparbank har de mest nöjda bankkunderna i Sverige på både privat- och företagssidan. Kinda-Ydre Sparbank ökar mest i landet när det gäller kundnöjdhet bland såväl privatpersoner som företag och kommer på tredje plats. Det visar SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) senaste mätning av hur nöjda kunderna är med bankerna Stämningen är på topp hos de två östgötska lokala sparbanker som är bland de tre bästa bankerna i landet i SKI-undersökningen: – Fantastiskt på alla vis! Vi är jättenöjda och stolta över att ha de allra mest nöjda bankkunderna bland såväl privatpersoner som företag. Förstaplatsen i landet är ett otroligt fint betyg. Jättekul att kunderna uppskattar vårt arbete, säger Mikael Engdahl, vd för Vadstena Sparbank. – Vi har satsat målmedvetet för att skapa bästa möjliga kundnytta. Vi ökar i kundnöjdhet samtidigt som branschen i sin helhet går ned kraftigt. Storbankerna får relativt dåliga betyg. Som fristående lokal sparbank behöver vi inte tänka på aktieägare, utan kan helt och hållet fokusera på kunderna, säger Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank. Sparbankerna räknat som grupp kommer på guldplats bland Sveriges banker när det gäller företagskundernas nöjdhet och på silverplats hos privatkunderna. Var och en av sparbankerna är emellertid en egen fristående sparbank. De tre banker som placerar sig i topp i landet är sparbanker. Det gäller kundnöjdhet bland såväl privatpersoner som företag. n Mikael Engdahl, vd Vadstena Sparbank Källa: www.kindaydresparbank.se REGIONEN Länsförsäkringar är åter banken med nöjdast privatkunder Marie Westerlund, bankchef på LF Östgöta. 6 I EN BRANSCH SOM präglas av nedgångar går Danske Bank framåt. Detta är ett resultat av att kunderna upplever ökad närvaro och fokus på deras vardag. SEB står relativt opåverkad bland de fyra stora bankerna. Banken ligger i framkant när det gäller digital tjänsteutveckling vilket gillas av kunderna. Trots nedgång har Länsförsäkringar Bank fortsatt nöjdast privatkunder. Att vara kundägd samt erbjuda en helhet inom bank och försäkring ger fortsatt höga betyg. I en marknad som präglas av digitalisering och centralisering uppskattas Sveriges 60 sparbanker gemensamt för sin lokala närvaro och att de ger tillbaka till den bygd där de verkar. Vadstena Sparbank, Westra Wermlands Sparbank Virserums Sparbank och Kinda-Ydre Sparbank lyckas allra bäst. Länsförsäkringar är för tredje året i rad banken med landets mest nöjda kunder. När bankerna rankas efter kundnöjdhet så får Länsförsäkringar bank betyget 74,4 – vilket är en bra bit över branschgenomsnittet på 62,9. Det visar en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som presenterades igår. ”Att vara kundägd samt erbjuda en helhet inom bank och försäkring ger fortsatt höga betyg”, det konstateras i SKI:s rapport. Marie Westerlund, bankchef på Länsförsäkringar Östgöta, tror att det är den lokala förankringen med en ständig utgångspunkt i kundernas behov – i kombination med de bästa digitala tjänsterna – som bidragit till att kunderna är fortsatt nöjda. – En del i framgångsreceptet är att vi sätter kunderna allra först och finns nära på våra lokala marknader. Genom att förstå vad kunderna behöver och i vilka kanaler kan resurser frigöras för att fullt ut kunna satsa på det som skapar kundvärde.. n Källa: www.lfostgota.se