AMES 1
KRÖNIKA Samverkan – ett slitet begrepp eller nyck
eln till framgång? ETT RIKTIGT MODEORD när man pratar om den monumentala utmaningen med global uppvärmning är samverkan. För mig har själva ordet en lätt unken bismak av långa möten i dammiga konferensrum utan några egentliga syften eller agendor och således bristfälliga resultat. Det är kanske en rest från yrkesroller som varit extremt resultatfokuserade, där samverkan bara var ett nödvändigt ont för att få med sig de där eftersläntrarna från avdelningen på våningen under. Antingen börjar jag bli gammal, eller så har mina yrkesutmaningar ändrats, för plötsligt är samverkan ett självklart måste för att få till vissa typer av förändringar. I början av oktober arrangerade Region Östergötland, Länsstyrelsen och Cleantech Östergötland ett seminarium på temat På väg till Resurseffektiva Östergötland 2030. Var jag tycker ordet resurseffektiv ligger på en tråkighetsskala kan också förtjäna en krönika, men syftet med seminariet var att göra ett avstamp i det östgötska arbetet för att ställa om vår region så fort som möjligt. Inbjudna var kommunalråd och tjänstemän från Östergötlands 13 kommuner, Region Östergötland och Länsstyrelsen, samt en mängd företagsrepresentanter. Seminariet hölls på Kolmårdens (om du inte varit där en strålande höstdag så rekommenderas det varmt – herregud vilken utsikt!), vilket var passande med tanke på den transformation djurparken går igenom med målet att bli Sveriges största inspiratör för en hållbar miljö. Oavsett om det var företag, forskare eller offentliga aktörer som presenterade var samverkan ett genomgående tema. UNDER SEMINARIET KUNDE JAG inte låta bli att fundera över min vision, att Östergötland ska bli Sveriges första region med helt fossilfri trafik. Det är inte en helt utopisk vision – vi har redan många av lösningarna på plats, och tunga transporter är en bra bit på väg. För att nå dit kommer vi definitivt behöva stora mått av samverkan och en övergripande strategi som alla kan acceptera. Region Östergötlands och Linköpings Universitets arbete med en regional drivmedelsstrategi är ett bra första steg för att säkra en ekonomiskt och resursmässigt smart lösning (alltså resurseffektiv!). Men – det krävs också att vi formulerar en riktig BHAG. Dvs ett Big Hairy Audacious Goal, eller ett stort hårigt djärvt mål. I affärslitteraturen används BHAG för att beskriva ett mål som skapas för att få en hel organisation att fokusera på samma utmaning under en längre tid. Typ: NU SKA VI ALLA SLUTA ANVÄNDA BENSIN OCH DIESEL!! TÄNK OM ALLA ÖSTERGÖTLANDS regionråd, kommunalråd, Landshövding, vd:ar och andra som har något att säga till om skulle återupprepa ett och samma budskap om och om igen – vilken kraft det skulle bli! Och vad skulle hända om alla beslutsfattare och makthavare dessutom skulle börja känna att det går nog inte att framföra det budskapet gång efter annan utan att själva städa bort fossila bränslen ur sina liv? Vips skulle en massa VIPmänniskor inse att det är lite meckigt att tanka biogas, eller att det faktiskt saknas laddstolpar, eller att de fossila mackarna som tar upp värdefull mark i städerna är alldeles för slöa med att erbjuda förnybara alternativ. Och vips skulle många av de problemen lösas! För att få de 100 mest inflytelserika personerna i Östergötland att unisont kommunicera slutet på den fossila eran i regionen, så krävs samverkan. Men låt oss flytta begreppet ur de dammiga konferensrummen och göra det hippt! HUR DET GICK PÅ SEMINARIET? Jodå, ganska bra. Region Östergötland och Länsstyrelsen visade sig vara riktigt eniga om hur de ska arbeta vidare på att skärpa Östergötlands arbete i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Och de räckte ut handen mot kommuner och näringsliv att hänga på. Det är nu det verkliga arbetet börjar med att uppdatera Östergötlands miljömål och inspirera till ägandeskap hos alla i regionen. Kan man få drömma om att vi nästa gång får se Eva Andersson (ordf regionfullmäktige) och Elisabeth Nilsson (Östergötlands landshövding) ställa sig upp på borden och med megafon förkunna lanseringen av Östergötlands BHAG – Nu är det slut på fossila drivmedel i den här regionen!? PS Blir det inte dyrt att sluta använda bensin och diesel och skrota existerande bilar? I slutändan blir det betydligt dyrare om vi inte gör någonting. När vi ställer om kan vi dessutom öka antalet arbetstillfällen i regionen, eftersom både biogas och världens bästa etanol produceras här. Det är ju i och för sig synd om ryssarna som blir arbetslösa när vi slutar köpa deras olja, men det får vara Putins problem. Dessutom ger vi de östgötska bönderna möjligheter till alternativ avsättning för sina produkter. Det kommer inte att leda till att vi östgötar svälter (även om en viss generell viktminskning säkert hade varit önskvärd), utan snarare till att färre arealer åkermark läggs igen vilket är bra för livsmedelsförsörjningen om sagde Putin hittar på bus. Dessutom kan vi behålla befintliga bilar tills de går sönder genom att ersätta diesel med HVO och RME samt bensin med etanol. Ser framför mig en kader (företrädesvis män) som drar efter andan för att nu försäkra mig om att det visst inte är så lätt att ersätta diesel och bensin. Finns inte utrymme för vidare utläggning om detta, men föreslår att de som känner sig träffade tittar sig i spegeln och upprepar högt för sig själva – mitt nya jag ska vara en person som letar lösningar på stora problem istället för att omhulda gamla lösningar! DS n MALIN FORSGREN Verksamhetsansvarig, Cleantech Östergötland Profilföretaget med marknadens starkaste varumärken! Fronta Linköping - En del av Team Sportia och Golfbutiken Bonnorpsgatan 9 (Tornby) | 013-14 26 27 | info@frontalinkoping.se 8