Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
läskompetensen. Omvänt gäller att en låg läskompe
tens minskar motivationen att läsa, och en låg motivation leder till mindre läsning och så vidare. Inre och yttre motivation Inom läsforskningen och i pedagogiska sammanhang överhuvudtaget skiljer man mellan inre och yttre motivation. Inre motivation innebär att motiveras av något för dess egen skull. Yttre motivation innebär att engagera sig i något på grund av utifrån formulerade värden eller krav. När exempelvis ett barn läser för att leva upp till en lärares eller en förälders förväntningar är det fråga om yttre motivation. Att läsa för att få goda betyg, belönas eller vinna priser är exempel på yttre motivation. Båda typerna av motivation har betydelse för läsfrämjande bland unga. Indikationer finns dock på att barn som läser för de yttre resultat läsningen förväntas ge, tenderar att få ut mindre av sin läsning. Belägg finns också för att externt motiverade läsare är mer benägna att läsa ytligt än de läsare som har en inre motivation. Generellt har de båda typerna av motivation kommit att associeras med olika inlärningsstrategier och typer av lärande – inre motivation med ”djupinlärning” och yttre motivation med ”ytinlärning”. Studier pekar emellertid på att yttre motivation kan fungera som medel för att uppnå inre motivation (se exempelvis Wang & Guthrie 2004). Läsmotivationens huvudfaktorer Linda Gambrell (2011) har utifrån forskning inom fältet reading engagement sammanställt sju regler för att skapa läsmotivation. Reglerna är avsedda för litteraturundervisning i skolan, men gäller i lika grad läsning utanför skolan. De återges här i nedkortad form. En ytterligare angelägenhetsgrad får dessa regler om man ställer dem mot hur det faktiskt förhåller sig med den svenska skolans läsundervisning enligt en rapport från Skolverket (2007). I kolumnen till vänster återges Gambrells regler, i kolumnen till höger står några sammanfattande iakttagelser ur rapporten från Skolverket, i form av ordagranna citat. 25