Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Götaland under samma tid. I boken Inte bara läsvi
la: tankar och idéer från samverkansprojekt mellan bibliotek och förskola (Widerberg 2008) redogörs för erfarenheterna i sistnämnda projekt. I samband med de båda projekten uppstod idén med diplomerade förskolor med litteraturprofil, där berättelser och läsning av litteratur är ett genomgående tema i den dagliga verksamheten. De litteraturprofilerade förskolorna syftar till att dagligen ge barnen positiva läsupplevelser. Nedan följer kriterierna för en litteraturprofilförskola – snarlika kriterier gäller för familjedaghem med litteraturprofil. På en förskola med litteraturprofil gäller att: • Pedagogerna väljer böcker och läsmetoder på ett medvetet sätt och organiserar positiva lässtunder på förskolan varje dag. • I förskolans kompetensplan ingår varje år fortbildning kring läsfrämjande åtgärder och språkutveckling. • Folkbibliotekets barnbibliotekarie presenterar nya böcker varje år. • Vid nyrekrytering framgår tydligt förskolans profil och krav som ställs på sökanden. Nyanställda får en grundlig genomgång av arbetssätt och metoder. • Pedagogerna sprider kunskaper och stimulerar andra förskolor i kommunen till ett medvetet arbetssätt kring böcker och läsning. • Förskolan har ett bra grundbestånd av böcker som kontinuerligt förnyas. Böcker finns synliga och tillgängliga för barnen. Barnbibliotekarien vägleder vid inköpen. • Böcker och/eller sagor används alltid i temaarbetet. • Förskolan har ett nära samarbete med folkbiblioteket och alla barn besöker bokbuss alternativt bibliotek minst två gånger per år. • Verksamheten organiseras så att tid finns att planera, genomföra och utvärdera profilen. På varje förskola med litteraturprofil finns ett litteraturombud, det vill säga en förskollärare med ansvar för litteratur. Litteraturombudet ansvarar för att litteraturen på förskolan präglar både den sociala och fysiska miljön. Förskolorna med litteraturprofil får besök av en bokbuss en gång i månaden, och alla barn i åldrarna 3–6 år väljer någon eller några böcker var. Vad som framför allt skiljer arbetet inom litteraturprofilverksamheten från det traditionella samarbetet mellan bibliotek och förskola är att förskolor, familjedaghem och bibliotek har ett avtalat samarbete som manifesteras i diplomering. Att kriterierna uppfylls kontrolleras av en grupp representanter från båda verksamheterna. En genomgång och utvärdering av arbetet sker vartannat år. En omfattande utvärdering av verksamheten med litteraturprofilförskolor har genomförts av Ann-Katrin Svensson (2013), lektor i pedagogik vid Högskolan i Borås. I utvärderingen har bibliotekarier, dagbarnvårdare, förskollärare, förskolechefer, verksamhetschef och grundskollärare utfrågats om verksamheten. Barnen har följts upp via nationella prov i skolår tre och några barn från samma skolår har 38