Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
exempelvis kokböcker och biografier, samt present
erar regelbundet intervjuer med författare. Bloggen innehåller även poddradioprogrammet bokpodden. Vad gäller digitala boktips internationellt kan LibraryThing nämnas, en av flera webbplatser som låter användare katalogisera och kategorisera sina böcker och jämföra innehaven med andra användare. LibraryThing har funnits sedan 2005. Delar av företaget ägs av Abebooks som i sin tur ägs av Amazon. Versioner av LibraryThing har också lanserats för bibliotek. Genom att länka samman bibliotekens OPAC (Online Public Access Catalog), som användargränssnittet för att komma åt biblioteksinformation kallas, har man skapat mer användarvänliga och interaktiva funktioner för biblioteken. I uppsatsen Bloggarens val: En studie av lästips på bloggar (Andersson & Holmgren 2011) utreds likheter och olikheter mellan privata bloggar och biblioteksbloggar, vad som kännetecknar bloggares lästips och motiven bakom. Uppsatsförfattarna konstaterar att det finns flera likheter mellan privata bloggares sätt att presentera böcker och bibliotekens metoder att skylta med litteratur och ge lästips. Generellt väljer bloggarna att skriva om nyutgiven litteratur, och majoriteten av lästipsen handlar om romaner. Vad gäller biblioteksbloggar frågar sig uppsatsförfattarna om lästipsen representerar beståndet på biblioteket eller bloggarens personliga preferenser. Referenser Ahlström, Rebecca & Ekstrandh, Angelica (2005). Bokprat för barn: ur ett förmedlarperspektiv. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Andersson, Camilla & Holmgren, Agneta (2011). Bloggarens val: En studie av lästips på bloggar. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Bengtsson, Sara (1998). Vad är läsfrämjande?: en jämförande textstudie av synen på läsning och läsfrämjande åtgärder under tre decennier. Uppsala: Uppsala univ., Institutionen för kulturoch biblioteksstudier. Studentuppsats. Bodart, Joni Richards (1980). Booktalk!: booktalking and school visiting for young adult audiences. New York: H.W. Wilson. Bodart, Joni (1985). The effect of a booktalk presentation of selected titles on the attitude toward reading of senior high school students and on the circulation of these titles in the high school library. Diss. Texas Women’s University 1985. Chance, Rosemary & Lesesne, Teri (2012). Rethinking Reading Promotion: Old School Meets Technology. Teacher Librarian. 39, 26–28. Cyr, Ann-Marie & Gillespie, Kellie M. (2006). Something to talk about: creative booktalking for adults. Lanham, Md: Scarecrow Press. Dahl, Pamela Kay (1988). The effects of booktalks on self-selected reading. Diss. Moorhead State University 1988. Frid, Nina (2012). Slutet på boken är bara början: om läsarsamtal, bokcirklar & bibliotek. Lund: BTJ förlag. Gunter, Glenda & Kenny, Robert (2008). Digital booktalk: Digital media for reluctant readers. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8 (1), 84–99. Kamienski, Per-Jakob (2010). Förändringar i synen på bokprat för barn och unga. En diskursiv läsning av artiklar i Biblioteksbladet 1932–2007. Uppsala: Uppsala univ., Institutionen för ABM, Biblioteks- och informationsvetenskap. Masteruppsats. 66