Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Keane, Nancy J. & Terence W. Cavanaugh (2009). Th
e Tech-Savvy Booktalker: A Guide for 21stCentury Educators. Westport, Conn: Libraries Unlimited. Langemack, Chapple (2003). The booktalker’s bible: how to talk about the books you love to any audience. Westport, CT: Libraries Unlimited. Loftebo Degervall, Sara (2006). Att väcka barns läslust med hjälp av bokprat. En kvalitativ studie. Uppsala: Uppsala universitet, Institutionen för ABM, Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Mauritzon, Sara & Wijk, Sara (2008). Att få upp ögonen för faktaboksfrågan: En kartläggning av bibliotekariers förmedling av faktaböcker på bokprat. Lund: Lunds univ. Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Milosavljevic´, Vesna & Olsson, Margareta (2007). Att stimulera till läslust – ett samarbete mellan skolbibliotekarier, pedagoger och specialpedagoger. Malmö: Malmö högsk. Examensarbete. Nollen, Terrence David (1992). The effect of booktalks on the development of reading attitudes and the promotion of individual reading choices. Diss. University of Nebraska, 1992. På tal om böcker: om bokprat och boksamtal i skola och bibliotek. (2005). Lund: Btj förlag. Reeder, Gail. M. (1991). Effect of booktalks on adolescent reading attitudes. Diss. University of Nebraska, 1991. Rydbeck, Kerstin (2013). Läsargemenskapernas komplexa landskap: om bokcirkelbegreppet och utvecklingen av svensk bokcirkelverksamhet, med speciellt fokus på folkbibliotekens och studieförbundens cirklar. Ingår i Frenander, Anders & Nilsson, Skans Kersti (red.), Libraries, black metal and corporate finance: Current research in Nordic Library and Information Science: Selected articles from the 40th anniversary conference of the Swedish School of Library and Information Science, s. 112–135. Borås: Högskolan i Borås. Sandberg Hven, Marianne (1998). Bokprat på barnbibliotek. Uppsala: Uppsala univ., Institutionen för kultur- och biblioteksstudier. Biblioteks- och informationsvetenskap. Examensarbete. Saricks, Joyce G. (2005). Readers’ advisory service in the public library. Chicago: American Library Association. Tveit, Åse Kristine (2004). Innganger: om lesing og litteraturformidling. Bergen: Fagbokforlaget. Törnfeldt, Maria (1994). Att väcka läslust hos lässvaga barn och ungdomar. Ingår i: Eriksson, Anna Birgitta (red.) Barnspåret: idébok för bibliotek. Lund: Bibliotekstjänst. 67