Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Kapitel 7. Sommarläsningsprogram Skolelever tende
rar att halka efter med inlärningen i samband med sommarledigheten och elever från familjer med lägre socioekonomisk status halkar efter mer – vilket med tiden skapar allt större klyftor. Fenomenet har i engelskspråkig forskningslitteratur kallats för Summer Learning Loss (Cooper 2003) eller Summer Slide (Smith 2012). Vad gäller läsning specifikt har man talat om Summer Holiday Reading Dip, Summer Reading Setback och liknande. Sommarläsningsprogram – Summer Reading Programs – betraktas ofta som ett medel för att motverka sådana effekter. Sommarläsningsprogram har vid svenska folkbibliotek bland annat gått under namnet ”Sommarboken”. ”Sommarboken” har i en magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap definierats som en läsfrämjande metod där barnen har att läsa ett antal böcker under sommaren, för att sedan belönas om de lyckas (Karlsson & Steen 2006). Inom det nuvarande nationella programmet Sommarboken har man frångått metoden med redovisningar och belöningar, för att istället lägga tonvikten på boksamtal i olika former. En sådan kravlös variant av sommarboksprogram har studerats av forskaren Linnéa Lindsköld (2015) som undersökt barns upplevelser och erfarenheter av att delta i det läsfrämjande projektet Sommarboken 2014. Internationellt följer sommarläsningsprogram ofta ett slags läs-och-rapporterastruktur, där barn får redovisa vad de läst, muntligen eller skriftligen. Ofta gäller det för barnen att läsa ett bestämt antal böcker, med någon form av belöning i sikte. Program av den typen har inom forskningen kallats för ”incitaments-program” – Incentive Programs (McKenna 2001). Ett exempel är det brittiska programmet Summer Reading Challenge. Programmet inbegriper tusentals bibliotek i Storbritannien och innebär att barnen ska läsa minst sex böcker under sommarlovet och därefter belönas för sin insats. Programmet erbjuds genom folkbiblioteken och har ett särskilt tema varje år. Bakom programmet står organisationen The Reading Agency som kontinuerligt publicerar utvärderingar av verksamheten på sin hemsida. Programmet finansieras av Arts Council England och ett antal sponsorer. Målgruppen för Summer Reading Challenge är barn i åldern 4–12 år. Deltagarna uppmuntras att arbeta aktivt med böckerna genom att skriva, rita och pyssla. Barnen som deltar får klistermärken, affischer, banderoller, bokmärken och medaljer. Sommarboksprogram kan inbegripa en mängd olika läsfrämjandemetoder såsom exempelvis tävlingar, boksamtal, bokrelaterad pysselverksamhet, författarbesök, historieberättande och belöningar. I det följande kommer fokus att ligga på två saker som ofta utmärker ett sommarboksprogram internationellt: kvantitativa läsprestationer och belöningar. Att omfattande extensiv läsning kan ge kvalitativt positiva effekter såsom utökad vokabulär, skrivförmåga, bättre resultat på lästester och mer positiva attityder till 79