Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
renhetsbaserad kunskap inom området. Läsfrämjande
metoder syftar på metoder för att göra engagerade läsare av barn, unga och vuxna. De metoder som beskrivs är i första hand avsedda för barn och unga, men även metoder avsedda för vuxna beskrivs i översikten. Kunskapsöversikten ger exempel på läsfrämjandemetoder som tillämpats av såväl folk- och läns/regionbibliotek som myndigheter, kommunala verksamheter och organisationer inom civilsamhället. Huvudfokus ligger på läsfrämjande verksamhet i Sverige, men det kommer även att göras internationella utblickar. Såväl läsfrämjande verksamhet i praktiken som relevant forskning inom området kommer att beskrivas och diskuteras. Det kommer att framgå hur det läsfrämjande arbetet bedrivs, dess syfte, mål, målgrupp och samarbetspartners, om metoden stödjer sig på tidigare forskning, rapporter eller tidigare arbete, vad den har gett för resultat samt om och i så fall hur den har utvärderats. En förhoppning är att översikten ska fungera som inspirationskälla vid utformningen av nationella satsningar på läsfrämjande aktiviteter, och även kunna användas som ett slags uppslagsbok över läsfrämjande aktiviteter under 2000-talet. Studien riktar sig i första hand till bibliotekarier, lärare, tjänstemän, organisationer samt personer med ett specialintresse för litteratur och läsfrämjande arbete. Referenser Fast, Carina (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva: familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Diss. Uppsala: Uppsala universitet, 2007. International Reading Association (1999). Adolescent literacy: a position statement for the Commission on Adolescent Literacy of the International Reading Association. Kulturrådet (2014). Handlingsprogram för läsfrämjande. Litteraturutredningen (2012). Läsandets kultur: slutbetänkande. Statens Offentliga Utredningar 2012:65. Stockholm: Fritzes. Läsa för livet: regeringens proposition 2013/14:3. (2013). Stockholm: Riksdagens tryckeriexpedition. Olin-Scheller, Christina (2006). Mellan Dante och Big Brother: en studie om gymnasieelevers textvärldar. Diss. Karlstad: Karlstads universitet, 2007. Schmidt, Catarina (2013). Att bli en sån´ som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Diss. Örebro: Örebro universitet, 2013. Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. 9