Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Bubblan Även husvagnar kan komma till användning
som mobila bibliotek. I Sörmlands, Västmanlands och Örebro län pågick under 2010–2012 projektet Bubblan – berättelser på väg. Med inspiration hämtad från liknande projekt i Danmark använde man sig inom detta projekt av en mindre mobil enhet i form av en gammal husvagn, som målades om efter barnens egna önskemål. Projektarrangörerna kallar Bubblan för ett ”mobilt upplevelsecentrum”. Bubblan är en av de många idéer om ”litteraturhus” som aktualiserades i det tidigare berörda projektet Läskonster. Inom projektet med Bubblan förekom bland annat bildberättande, stafettmålning, magnetpoesi, skapande av animerad film, bokdans och högläsning. Fokus inom projektet låg på berättande i olika former och stor vikt lades vid barnens delaktighet. I projektet försökte man att nå barn och unga som annars inte besöker biblioteket. Under projektets första år inriktade man sig på olika berättelseaktiviteter med barn från 9 till 12 år, projektets andra år ägnades åt barn från 13 till 18 år, och under projektets sista år var målgruppen barn från 0–6 år. Högsäsong för Bubblan-verksamheten var på sommaren, då vagnen bland annat besökte ungdomsfestivaler och miljonprogramområden. Bubblan presenterades också på barnboksmässan i Bologna, som är världens största barnboksmässa. Projektet Bubblan – berättelser på väg finansierades av Kulturrådet och har utvärderats externt av Eva Bergstedt (2012), frilansjournalist och magister i Biblioteks- och informationsvetenskap (se även Eriksson 2013). Utvärderingen är genomförd med hjälp av enkäter och intervjuer riktade till bibliotekspersonal, bibliotekschefer och samarbetspartners. Barnens egna erfarenheter av projektet har däremot inte utvärderats, trots den starka betoningen av barnens delaktighet i övrigt. Att nå barn och unga som annars inte besöker biblioteket framstår som ett av projektets mål, och det hade varit av värde att veta något om i vilken grad man lyckats uppnå det målet. Vad gäller forskning om läsfrämjande med hjälp av liknande mobil biblioteksverksamhet för barn kan den brittiska avhandlingen The promotion of reading on children’s mobile libraries in the United Kingdom nämnas (Bamkin 2012). Avhandlingen visar bland annat att mobila barnbibliotek i Storbritannien når ut till barn som inte kommer i kontakt med böcker på andra sätt, och att mobila bibliotek ger en annorlunda upplevelse än stationära bibliotek. Tvättstugebibliotek, kapprumsbibliotek och andra alternativa låneverksamheter Bland de alternativa låneverksamheter som biblioteken utvecklat finner man tvättstugebiblioteken. Tvättstugebibliotek förekommer dels i form av mindre så kallade spontanbibliotek, det vill säga en samling böcker som på privat initiativ placerats ut i en gemensam tvättstuga, dels i mer omfattande och organiserade former, och då i samarbete med bibliotek och andra aktörer. I Smedjebacken har man exempelvis upprättat ett tvättstugebibliotek i samarbete med ABF Dala Finnmark, Hyresgästföreningen Malmen och Länsbibliotek Dalarna, med medel från Kulturrådet. Tvättstugebiblioteket är ett rum i anslutning till tvättstugan där grannar kan umgås och dela med sig av sina läsupplevelser. Bakom urvalet står folkbiblioteket, som 94