Nöjesnytt Växjö 1
På många sätt är hon själva sinnebilden av den mo
derna svenska singer/songwriter-tjejen, där begåvning , integritet och skönhet går hand i hand. Med det alltigenom lysande albumet For the Young i ryggen ger hon sig ut på Sverigeturné. Den 3 december kommer hon till Växjö Teater. D et är inte min mening att kokettera men ibland vet man bara instinktivt när en artist ska bli stor. Som när en rysligt vacker 4-spårsdemo landade på redaktionen till tidningen La Musik, där jag då jobbade, en snögnistrande januarimorgon 2004. Några dagar senare dök det upp en söt, blond, och väldigt blyg liten tjej, som plirade under den numera så välkända luggen och sa saker som ”jag har låtar så det räcker till fyra plattor” och ”jag har en väldigt klar bild av hur jag vill att min musik ska låta”. Mindre än ett år senare låg hennes debutalbum Somebody Outside på skivdiskarna, och runt mitten av 2005 visste alla musikintresserade svenskar vem Anna Ternheim var, mycket tack vare den ångestladdade pianoversionen av Broder Daniels Shoreline, och vinsten av en Grammis för Bästa Nykomling. Med Somebody Outside lade Ternheim grunden för sitt artistskap, men det var med Separation Road från 2006 som hon verkligen etablerade sig som artist, och det var också USAlanseringen av det albumet som gjorde att hon så småningom bestämde sig för att flytta till New York. New York-flytten resulterade i albumet Leaving On A Mayday, som så här i efterhand framstår som ett av de bästa singer/songwriter-album som någonsin getts ut i Sverige. I USA träffade hon kultartisten Matt Sweeney, som tog med henne till Nashville för inspelningen av The Night Visitor. Albumet blev en stor framgång, både konstnärligt och kommersiellt, där Anna breddade sitt sound ytterligare och där de amerikanska influenserna märktes än tydligare. Anna verkade också bli mer och mer rotad i USA och The Big Apple, men inför den senaste skivan For the Young gjorde hon plötsligt helt om och satte sig i en källarlokal på Södermalm i Stockholm istället. –Jag hade kommit till en punkt där jag ifrågasatte om jag skulle fortsätta med musik. Ibland måste man överväga andra alternativ och det gjorde jag ett tag. Men jag kom fram till att jag älskar det här. Jag minns att jag tänkte att ”jag vet att jag har en skiva i mig, jag måste bara förlösa de här låtarna…”, berättade hon då för Expressen. Den förlösande faktorn blev Annas före detta pojkvän Andreas Dahlbäck, som producerat hennes två första skivor. – För mig var Andreas ett stort musikaliskt möte. Men man behöver vila från varandra ett tag när man känner varandra så bra att man vet vad den andra ska säga innan det ens sagts. Nu hade vi inte jobbat ihop på många år, och jag var i ett skört läge. Andreas var med direkt, och sedan samlade jag ihop musiker som jag känner här i New York för att börja spela in, berättade Anna i en intervju med Elle 2015. Även den här gången gjorde hon rätt val – For the Young är en naturlig fortsättning på The Night Visitor från 2011, samtidigt som hon tagit ut svängarna ännu mer och på många sätt blivit ännu mer personlig. –Jag tycker om att resa och det inspirerar mig. Jag kände att det bästa för min själ och min arbetsro var att lämna New York där jag bodde och skapa en ganska enkel tillvaro i Stockholm utan några distraktioner. Det är något speciellt med platsen man kommer ifrån som slår en djup ton i en. Jag åkte även till Buenos Aires i två månader där jag bland annat skrev spåret For the Young som var en av de sista låtarna jag skrev. Sedan spelade jag in plattan i New York för att jag ville ta upp mitt liv där, berättade Anna för tidningen Café i samband med releasen. Numera är Anna Ternheim en av landets största och mest inflytelserika singer/songwriters och det råder inget tvivel om vad det är hon vill med sin musik: –Få folk att känna förtröstan. Och inspirera genom det jag sjunger och genom att jag lever det liv som jag vill leva. Att få dem att gå sin egen väg I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: JERKER JOSEFSSON 16 | nöjesnytt