MD 1
MEDIA OCH REKLAM TITTARTIDEN PÅ RÖRLIGT INNEHÅLL
FORTSÄTTER ATT ÖKA Trots att det linjära tv-tittandet minskade med sju minuter under 2018, jämfört med 2017, ökade det totala tittandet på rörligt innehåll. Bakom ökningen finner vi AVOD-tjänster som Youtube och SVOD-tjänster där Netflix, ViaPlay samt Cmore ingår. – Vi kan återigen konstatera att den totala tittartiden ökade något i fjol. Tittandet på onlinevideo ökade nämligen något mer än vad linjär-tv-tittandet minskade. Vidare kan man konstatera att tittarna lägger mycket tid på Youtube och Netflix. Tittartiden för dessa tjänster ligger i nivå med Nent och Discovery, men TV4 ligger på klart längre tittartid totalt sett och SVT:s tittartid är tre gånger längre än Netflix. TV-husen håller med andra ord de globala aktörerna på bekvämt avstånd, säger MMS vd Magnus Anshelm. n ALLT KOMMUNIKATÖRER BEHÖVER VETA OM INSTAGRAM 2019 TELIA HÄLSAR ”VÄLKOMMEN TILL FOLKNÄTET” Den 25 februari lanserade Telia det nya kommunikationskonceptet ”Välkommen till Folknätet”. Syftet är att på ett nytt och tydligare sätt berätta om Telias unika arv, samhällsroll och betydelse för människors uppkopplade liv – nu och i framtiden. Kampanjen inleds med en reklamfilm där artisterna Sarah Klang och Titiyo framför en modern tolkning av folkvisan Tula hem och Tula vall. ”Välkommen till Folknätet” är ett helt nytt koncept som syftar till att visa på Telias unika bredd och vad Telia erbjuder. Konceptet kommer att vara en röd tråd i allt som kommuniceras. - Vi levererar en förstklassig uppkoppling i Sveriges bästa nät och skapar kommunikationslösningar till allt från blåljusverksamhet, akutsjukvård till mobiltelefoni, tv och underhållning. I ”Välkommen till Folknätet” lyfter vi fram det som är viktigt i människors uppkopplade liv. Det kommer handla om nytta, relationer och möjligheter men också om hur vi tar ansvar för att koppla upp Sverige, säger Anne Gro Gulla, 12 Dalarna Marknadschef på Telia Sverige. Genom att hela tiden investera, bygga ut och innovera skapar Telia fler möjligheter för fler människor på fler ställen. Därför skildrar den nya reklamfilmen olika tider och platser i Sverige med allt från livsavgörande händelser till underhållning i vardagen. - Kvalitet och förtroende blir allt viktigare och vi vet att våra kunder vill ha en operatör och partner som tar ansvar. Kunskap, kvalitet, trygghet och långsiktighet ligger i vårt DNA. Men framtiden är alltid mer spännande än historien och därför är vi till exempel först med 5G. ”Välkommen till Folknätet” är vårt sätt att säga välkommen till Telia, säger Anne Gro Gulla. I reklamfilmen som börjar visas idag kan man höra Tula hem och Tula vall, en gammal svensk folkvisa, i en ny och modern tolkning av artisten Sarah Klang. Den nya tolkningen finns på Youtube och Spotify. I första hand syns kampanjen med reklamfilm, annonsering och sociala medier. Långsiktigt kommer man att få ta del av konceptet i olika sammanhang. n Mention har tillsammans med Hubspot analyserat fler än 48 miljoner Instagraminlägg och samlat insikterna i en ny rapport. 2019 bör kommunikatörer fokusera på att skapa engagemang - men bara bland den egna följarskaran. I somras blev Mention, som är ett verktyg för social media listening, en del av Mynewsdesk. I samarbete med Hubspot har de tillsammans använt Mentions plattform för att samla in och analysera data från Instagram som nu presenteras i Instagram Engagement Report 2019. Instagram har snabbt vuxit och blivit ett av de största sociala nätverken med fler än en miljard aktiva användare per månad. Det innebär också att plattformen nu har gått om Snapchat. För kommunikatörer är det viktigt att förstå vad som driver engagemang och förutsättningarna för varumärken förändras hela tiden. Genom att analysera data för att förstå användarna på Instagram kan företag dra viktiga lärdomar för att bli bättre på kommunikation, storytelling, kundservice och till och med försäljning. SATSA PÅ ENGAGEMANG ÖVER ANTAL FÖLJARE Som resultat av Instagrams förändringar i deras algoritm blir det fortsatt allt svårare för företag att skaffa nya följare. För företag blir det därför viktigare (och mer effektivt!) att öka engagemanget i den redan befintliga följarskaran i stället för att jaga nya. För att lyckas krävs att du som kommunikatör verkligen sätter dig in i vad som driver din målgrupp och uppmuntrar till en dialog. FLER INSIKTER FRÅN RAPPORTEN • Videos får i genomsnitt dubbelt så många kommentarer som bilder. • 47 procent av Instagrams användare har färre än 1000 följare och är Instagrams största användarsegment. • 80 procent av Instagrams användare uppger att de följer minst ett företag. • Sju av tio hashtags på Instagram är skapade av eller kopplade till företag. • 1,9 procent av alla konton på Instagram har över en miljon följare. n