STT 1
16 STT Vecka 24 onsdag 13 juni 2018 NÄRINGSLIV Fö
rbättrat företagsklimat i Svenljunga SVENLJUNGA Vid en träff på Bynanders motormuseum presenterade Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv Västra Götaland resultatet från Svenskt Näringslivs årliga undersökning om det lokala företagsklimatet. En positiv utveckling, vad Svenljunga beträffar. Hur företagsklimatet ser ut är viktigt för kommunerna, poängterade Anna Gillek i inledningen av presentationen. – Mår företagen väl får vi in fler människor i kommuen, och det leder till en bättre välfärd för invånarna. Svenljungas företagare består till största delen av män, många av dem äldre. De har lite färre kontakter med politiker än Sverigegenomsnittet. – I en mindre kommun kanske man är mer informella, och istället talas vid när man möts på Ica. Vanligaste kontakten med kommunen är med tjänstemän, främst näringslivschefen, där man ligger något över Sverigegenomsnittet. Svenljungas företagare är ganska nöjda med vad de får för råd och vägledning från kommunen. På en femgradig skala ligger kommunen på 3,3. Sverigegenomsnittet är 3,2. 19 procent hade satt högsta betyget, 5. Där ligger genomsnittet för hela landet på 13 procent. – Det innebär att det är många i Svenljunga som är väldigt nöjda med kontakterna med kommunen! Förändringen mot tidigare Enkäten Metod: Webbenkät, postal enkät och telefonintervjuer genomförda under perioden januari-april 2018 av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Målgrupp: Företag med minst en anställd (306 i Svenljunga kommun, 316 i Tranemo kommun). I kommuner med färre än 50 000 invånare och färre än 1 200 företag skickas 200 enkäter ut Svarsprocent: Svenljunga: 54 procent, Tranemo: 56 procent. Sverigesnittet ligger på 49 procent. år består i att fler företagare sätter högsta betyg, men det finns även en ökning av dem som satt lägsta betyg. – Det gäller att hitta dem som är i den änden av skalan, säger Anna Gillek. Sammantaget får Svenljungas företagsklimat 3,2 i betyg, på en skala från 1 (dåligt) till 6 (utmärkt). År 2016 låg betyget på 2,8, vilket var det sämsta resulatet sedan undersökningarna startade år 2004,. Förra året gick man upp till 3,0, och den ökningen har alltså fortsatt. De punkter som fått högst betyg av företagarna är ”allmänhetens attityder till företagande”, samt ”konkurrens från kommunens verksamheter”, båda dessa punkter har enligt företagarna också förbättrats under det senaste året. Den fråga som får får lägst betyg är ”Tillgång till medarbetare med relevant kompetens”, och där har man också backat sedan den förra undersökningen. Företagen har också fått läna önskemål på vad kommunen bör förbättra, här kommer ”Ökad förståelse” i topp, följt av ” Snabbare handläggning”, ”Bättre dialog med kommunen”, ”Lägre Fredrik Dahl, näringslivsstrateg i Svenljunga, Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv Västra Götaland, Per Bynander, ordförande i Svenljunga företagarförening, samt Tommy Peterson, kassör i Företagarna Kind. FOTO: KATARINA JOHANSSON skatter och avgifter ”samt ”Fler bostäder”. Fredrik Dahl, näringslivsstrateg i Svenljunga, är nöjd med resultatet av enkäten. – Vi jobbar långsiktigt med de här frågorna, och det känns kul att vi är på rätt väg, säger han. Vad gäller kompetensförsörjningen jobbar kommunen tillsammans med Tranemo för att försöka lösa den frågan, berättade Fredrik Dahl. – Det är något vi måste ha fokus på, och bland annat se över hur vi jobbar mot gymnasieskolorna. Boendefrågan är också viktig för kompetensförsörjningen, det är Fredrik Dahl, Anna Gillek och Tommy Peterson, kassör i Företagarna Kind, eniga om. – Med attraktiva miljöer medföljer bättre kompetens, säger Tommy Peterson. – Man är fler timmar i boendemiljön än på jobbet, så det är fler och fler som tänker på det, säger Anna Gillek. Man måste också se till Men försämrat klimat i Tranemo TRANEMO Även i Tra nemo har man presenterat resultatet av undersökningen om företagsklimatet. Här har betyget från de deltagande företagarna blivit lägre. – Det har inte varit så lågt sedan 2015, säger Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv Västra Götaland. Orsaken till nedgången är bland annat samarbetet med Ulricehamns kommun gällande miljö- och byggfrågor, som inte fungerat, säger Anna Gillek (mer om detta samarbete som nu avslutats på sidan 6 i veckans STT.) – När företagen känner att kommunen inte tar tag i en fråga gör det att andra saker backar också. Ser man några år tillbaka är det tydliga förändringar i hur företagarnaser på klimatet. – 2015 var det bara sex procent av företagarna som tyckte företagsklimatet blivit sämre under de senaste fem åren, medan 29 procent tyckte det blivit bättre. Nu är det både 19 procent som tycker det blivit sämre och 19 procent som tycker det blivit bättre. Listan på rekommendationer från företagarna angående vad som bör förbättras toppas av ”Snabbare handläggning”, följt av ”Ökad förståelse”, ”Fler bostäder”, ”Förbättrad infrastruktur och IT”, samt ”Bättre dialog med kommunen”. Sammanfattningsvis ligger betyget nu på 3,3, en siffra som kanske inte låter så låg på en sexgradig skala, men som är den lägsta för Tranemo sedan 2011. – Tranemo ligger högre än Svenljunga, men är på väg neråt, medan Svenljunga är på väg uppåt. Nu gäller det att vända trenden. KATARINA JOHANSSON att ha aktiviteter som passar barnfamiljer. – Vi har en fantastisk ungdomsorkester, men vi kanske saknar annat som vi bör försöka ordna. Kan man kanske utveckla möjligheter till replokal/inspelningsstudios? säger Fredrik Dahl Per Bynander, ordförande i Svenljunga företagarförening, har blandade känslor inför presentationen av undersökningen. – Det är hyggligt positivt, men jag kan störa mig på att det är så få från näringslivet som är här idag, säger han. Anna Gillek instämmer. – Det är viktigt att vi som företagare är med på dialogmöten. Som företagare har man ju begränsad tid, men ibland måste man ta sig den tiden. Ett förslag från Anna Gillek är att skicka personliga inbjudningar. – Alla vill vi ju bli sedda. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com ”Det är kul att vi är på rätt väg.” FREDRIK DAHL, NÄRINGSLIVSSTRATEG SVENLJUNGA Besökare hyllar Glasets hus - lett till utmärkelse 5 Bodil Sandell, event- och bokningsansvarig på Glasets hus är glad över utmärkelsen. FOTO/ARKIV: ANN SOFIE WAHLBERG frågor till Bodil Sandell LIMMARED I slutet av maj fick Glasets hus utmärkelsen ”Tripadvisor Certificate of Excellence”. Den bygger på besökares betygsättning av turistmål och ges till företag som levererar extra bra service och som fått positiva omdömen det senaste året. Vad innebär utmärkelsen för er? – Den betyder jättemycket. Tripadvisor är recensioner från kunder som varit här och besökt oss. Bättre omdöme än från dem kan vi inte få och det är inget vi kan vara med och påverka utan var och en skriver vad den vill på resesidan. Vårt betyg har det senaste året varit i snitt 4,5 av 5 möjliga. Hur känns det att ha fått den? – Det känns jättekul och väldigt tacksamt att komma upp ett steg och finnas med bland populära resmål. Vi kommer att få ett diplom på posten som vi sätter upp här på väggen och vi får använda oss av deras logotyp där det står att vi är utvalda. Varför fick ni den tror du? – Jag tror att många tycker att vi har ett gott värdskap. De flesta positiva omdömen vi får handlar om lokalen och miljön som är väldigt unik, mysig och svårslagen. Men också att vår personal är trevlig och att maten är god. Kommer ni att använda Tripadvisor annorlunda nu än tidigare? – Vi använder det hela tiden och kommer att fortsätta som vanligt. Det är viktigt för oss och vi bemöter allting som skrivs om oss. Vi använder mycket av det för att förbättra oss också. Leder utmärkelsen till än fler besökare framöver? – Ja, det tror jag. Framförallt är det viktigt för långväga gäster inom och utom landet. De läser på Tripadvisor innan de kommer hit. Jag hoppas att alla besöksmål i bygden sporras av vår utmärkelse och att de själva blir aktiva på sidan. Alla fina besöksmål som finns häromkring, tänk vad det kunde locka många resenärer. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com