STT 1
4 STT Vecka 24 onsdag 13 juni 2018 TAPPAT AVTAL U
PPRÖR Bergkvara buss har fått uppdraget av Tranemo kommun att köra till exempel skolskjuts, färdtjänst och LSS-resor. Ett avtal som tidigare innehafts av tre lokala taxi- och bussbolag. Beslutet har rivit upp många känslor hos såväl yrkeschaufförer som föreningar och kommuninvånare. Kommunens båda bussbolag blir däremot kvar LIMMARED/NITTORP Limmareds buss och taxi och Nittorps buss har haft avtalet om att köra kommunens samhällsbetalda resor tillsammans med Östra Kinds taxi. De kommer inte att lägga ner sina verksamheter men dra ner rejält på personal. Östra Kinds taxi i Tranemo kommer att lägga ner i slutet av månaden. FOTO: YLVA HIDENG Taxibolag lägger ner efter tappat avtal TRANEMO . Beslutet om att det nya avtalet går till Bergkvara buss gör att Östra Kinds taxi måste lägga ner sin verksamhet. – Vi stänger ner verksamheten den 30 juni. Vi har för liten verksamhet kvar nu, säger Leif Österlund, styrelseordförande för Östra Kinds taxi. Bergkvara buss tar från och med 1 juli över uppdraget att köra kommunens samhällsbetalda resor. Det som tidigare legat på tre olika bolag i kommunen. Förutom Östra Kinds taxi också Limmareds buss och Nittorps buss. – Men vi förlorade den sista upphandlingen, även om det var med väldigt lite pengar. När vi inte fick avtalet så har vi inget annat val än att lägga ner. På Östra Kinds taxi är de 14 anställda, sju av dem delägare i företaget. Alla anställda har blivit uppsagda. Leif Östergren tror att kommunen egentligen gärna gett avtalet till de lokala entreprenörerna. Att det ändå inte blev så har han ingen förklaring till. – De kanske inte hade något val i slutändan. De gav oss frågan om vi ville förlänga avtalet ett år framåt men det tackade vi nej till. Varför tackade ni nej? – Ett år är för osäkert, vi behövde ha in nya delägare för att fortsätta och ingen vill satsa om det bara gäller under ett års tid. Vi hade behövt minst fyra års avtal. Den övriga verksamhet de bedriver, som tågtaxi, beställningstrafik från företag, kyrkturer och festresor blir för lite för att kunna driva bolaget vidare. – Det här slår mot hela samhället för all vår övriga trafik försvinner också nu. De närmaste taxibolagen blir i Ulricehamn och Borås. Om ni får frågan från kommer Bergkvara buss att bli deras underleverantör, ni att tacka ja och inte lägga ner? – Nej, det är inte aktuellt. Vi vill ha allt eller inget, vi kan inte bedriva verksamheten med bara en del av avtalet, säger Leif Östergren. Kommer ni överklaga kommunens beslut? – Nej, det kommer vi inte att göra. Vi tror inte att vi kommer någonstans med en överklagan. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com Bergkvara buss vill etablera sig i Tranemo KALMAR Bergkvara buss har fått uppdraget av Tranemo kommun att köra till exempel skolskjuts, färdtjänst och LSS-resor från den 1 juli. Deras vinnande bud låg på knappt 18 miljoner kronor. Kommer ni att etablera er verksamhet någonstans i Tranemo kommun nu? – Ja, det är högst troligt att vi kommer att etablera oss i Tranemo. Vi tittar just nu på olika alternativ för detta, säger Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss. Kommer ni att försöka anställa några av de chaufförer som tidigare varit anställda på lokala bolag till er verksamhet för att få chaufförer med lokalkännedom? – Som det ser ut just nu så har vi behov av att stärka upp med både fler busschaufförer och taxiförare samt eventuellt även administrativ personal till just denna trafiken. Så vi är öppna för att ta emot intresseanmälningar. Det finns en oro hos kommuninvånare hur transporterna framöver ska bli med ett nytt bolag. Har ni något ni kan delge kommuninvånarna så att de känner sig trygga med att ni löser transporterna från den 1 juli? –Bergkvarabuss har sedan tidigare etablerad verksamhet i närområdet, bland annat i Svenljunga. Vi har en mycket stor vana i att utföra exempelvis skoltrafik och 5 Mona Andersen har startat en Facebookgrupp angående kommunens nya skolskjutsupphandling. FOTO: PRIVAT frågor till Mona Andersen nu ser vi fram emot att få lära känna Tranemo kommun och de som idag reser med denna trafik. Har ni förståelse för att det finns en viss oro hos kommuninvånarna efter upphandlingen? – Det är klart, det blir någonting nytt att vänja sig vid, men vi ska göra vårt bästa för att leva upp till förväntningarna. Vi har en väl fungerande arbetsprocess när vi etablerar ny trafik, där det framförallt är viktigt för oss att vara lyhörda och tillgängliga för de som berörs av trafiken – både resenärer och uppdragsgivare, i detta fall kommunen. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com – Jag kommer att få ändra min kostym men inte lägga ner hela verksamheten just nu, säger Lennart Andersson på Limmareds buss och taxi. Totalt är det 10 personer i hans verksamhet som kommer att beröras av det tappade avtalet med kommunen. – Jag tycker mest synd om ungarna som det blir massa nytt för. På sikt tror han att det blir svårt att driva en rörelse som hans utan kommunens avtal. TRANEMO De lokala bussbolagen har kört kommunens trafik under 40 år. Vid förra upphandlingen var det bara de lokala som lämnade anbud. Den här gången var de två och det icke lokala vann upphandlingen. Ni har fått kritik för att ni inte tänker lokalt. Stämmer det? –Vi kan omöjligt göra en upphandling där vi på förhand gynnar de lokala bolagen på ett sätt som exkluderar andra hur mycket vi än skulle vilja. Lagen om offentlig upphandling är till för att undvika svågerpolitik och konkurrensutsätta alla större affärer genom att göra upphandlingar offentliga och på så sätt få ut maximal effekt på varje skattekrona. Vi får inte diskriminera eller behandla olika bolag på olika sätt, oavsett om de är kommunala eller inte. Men vi har träffat de lokala bolagen fem gånger innan avtalet var klart, Bergkvara ingen TRANEMO Tranemo gymnastikförening åker periodvis mycket buss till och från tävlingar. – Det här kommer att påverka oss, säger ordförande Ann-Sofie Sandquist. Den senaste tiden har Tranemo gymnastikförening haft ett avtal med Limmareds buss och taxi. – Vi känner såklart en oro för att de inte ska fortsätta sin verksamhet. Det kommer att kosta oss extra om DALSTORP Mona Andersen startade Facebookgruppen ”Stoppa bussbolagsbytet i Tranemo” efter beskedet om att Bergkvara buss tar över all skolskjuts i kommunen. Gruppen har vid tidningens pressläggning 1 012 medlemmar. Varför startade du gruppen? – För att vi ska kunna samlas på ett och samma ställe. Jag tänkte att jag drar igång en grupp och ser var vi hamnar. Vad hoppas du att den ska leda till? –Att vi lyckas samla oss och blir hörda och ytterst hoppas jag att vi kan påverka Och lägger alla tre lokala bolag i kommunen ner kommer det att slå hårt säger han. – Vi har under alla år kört de lokala idrottsföreningarna till olika aktiviteter och inte sällan varit med och sponsrat resorna. Om ingen av oss finns kvar, vem ska då köra alla dem? Han har kört buss under 40 års tid och funderar över hur Bergkvara buss ska hinna organisera allt tills de tar över den 1 juli. – De ska få ihop såväl bussar som bilar och chaufförer. Hur ska de hinna på mindre än en månad? På Nittorps buss säger ägaren Gösta Andersson ungefär samma sak som Limmareds buss och taxi. – Jag tänker minska ner betydligt. Idag har jag fem stora bussar men jag kommer att landa på två bussar framöver. Så här säger kommunen gång, säger Thomas Åhman, sektionschef på lärandesektionen. Varför gav ni bara de lokala bussentreprenörerna ett år framåt? – När ett avtal går ut har man möjlighet att göra en kortsiktig förlängning. De ville att vi skulle ge fyra år men det hade varit otillåten direktupphandling där vi hade fått ett vite på tio procent. Hur många år gäller upphandlingen med Bergkvara? – Den frågan äger vi. Det är minst fyra år men sedan kan vi bestämma om vi vill förlänga fyra år till eller göra en ny upphandling. Är det hugget i sten att Bergkvara kör från 1 juli? – Jag kan inte se någon reträttväg. Nu är det Bergkvara som fått avvtalet. När kommer information till invånarna om vad som gäller framöver? bussar från andra områden ska köra till Tranemo för att hämta. Vi bokar också ofta resor med kort varsel, hur ska det lösa sig, säger Ann-Sofie Sandquist. På ett år åker gymnastikföreningen på minst tio resor. – Vi har som policy att anlita yrkeschaufförer istället för föräldrar, säger Ann-Sofie Sandquist. Hon nämner tryggheten med att känna chaufförerna och att veta att de har lokalkommunen att backa i sitt beslut. Vad är du mest orolig för ska hända? – Min son lider av flera funktionsnedsättningar som svår adhd och autism. Jag är rädd att det blir en ojämnhet i chaufförerna och inte en och samma som nu. För mig är det avgörande att skicka iväg min son i en buss med en chaufför jag litar på och som vi båda känner igen. Jag är också orolig för hur bolaget sköter sina bussar, att de är undermåliga i underhållet. Jag vill skicka iväg mitt barn glatt och tryggt. Vad vore ditt drömscenario i det här? – Först och främst att vi kan stoppa Hos honom är det fyra personer som kör skolturer. Det finns inte plats för alla när han måste dra ner verksamheten. – Kommunen ville erbjuda oss ett ettårsavtal men vi kan omöjligt investera i ett avtal på bara ett år. Vi kan inte heller gå ner så lågt i pris att vi får jobba gratis, säger Lennart Andersson. – Vi tyckte vi la ett bud där vi låg på smärtgränsen för att klara av det. Men vi är för små för att kunna matcha Bergkvara som är så mycket större, säger Gösta Andersson. Kommer ni att överklaga kommunens beslut? – Nej, vi kan inte bara överklaga för överklagans skull. Vi har inget nytt att tillföra en överklagan så det är ingen idé, säger Lennart Andersson. YLVA HIDENG Thomas Åhman och Karl-Johan Ohlin. FOTO: YLVA HIDENG – Från det att vi skriver kontrakt med Bergkvara kommer vi att göra informationsutskick för att förbereda såväl LSS som dem som åker skolskjuts och färdtjänst, säger Karl-Johan Ohlin, sektionschef på tekniska sektionen. Om Bergkvara inte gör vad de lovat, vad händer då? – Skulle de avvika har vi lagt in om vitesföreläggande. Men de är affärsmässiga och fullföljer säkert sitt avtal, säger Thomas Åhman. YLVA HIDENG ”Det här kommer att påverka oss” kännedom. – Det kanske blir bra också i framtiden men just nu känns det oroande. Andra som åker mycket buss är Nittorps IK. – Det påverkar oss i högsta grad. Vi är några föreningar som ska träffa kommunledningen angående den uppkomna situationen så får vi se vad det leder till, säger Cenneth Cedergren från NIK. YLVA HIDENG det och behålla jobben och företagen i kommunen. Men annars att Bergkvara anställer våra gamla trygga chaufförer så att vi åtminstone delvis kan behålla den lokala känslan. Hur känns det inför höstens skolstart? – Det känns inte bra alls men jag har en backup plan och det är att köra honom till skolan själv om det inte fungerar på morgonen. Vi kan inte döma ut företaget innan vi vet men jag oroar mig för om kommunen kan säkerställa kvalitén för alla resenärer med Bergkvara buss. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com