Caravanbladet 1
Caravanbladet Sida 2
Caravanbladet Sida 3
Caravanbladet Sida 4
Caravanbladet Sida 5
Caravanbladet Sida 6
Caravanbladet Sida 7
Caravanbladet Sida 8
Caravanbladet Sida 9
Caravanbladet Sida 10
Caravanbladet Sida 11
Caravanbladet Sida 12
Caravanbladet Sida 13
Caravanbladet Sida 14
Caravanbladet Sida 15
Caravanbladet Sida 16
Caravanbladet Sida 17
Caravanbladet Sida 18
Caravanbladet Sida 19
Caravanbladet Sida 20
Caravanbladet Sida 21
Caravanbladet Sida 22
Caravanbladet Sida 23
Caravanbladet Sida 24 notiser Rättelser och komple
tteringar Två rättelser angående uppgifter som publicerades i Caravanbladet nr 2: ■ Husvagnspresentationen var, precis som vanligt, sammanställd av Egon Eklund. Börje Dehman är produktiv, men inte ansvarig för detta material. ■ Under PR-nytt, informationen om Caravan Clubs medlemsrabatter, uppgavs priset på PowrMover i danska kronor. Helt fel! Priset är satt i svenska kronor. ■ Läsare har också hört av sig angående uppgifterna om att alla system för fartkameravarning är förbjudna i Schweiz. Så är det, ända sedan 2007. Och polisen har faktiskt rätt att beslagta all typ av utrustning som innehåller data om längs vilka vägar som Schweiz har utrustning för hastighetsmätning. Det innebär att den som vill vara på den säkra sidan måste radera alla sådana uppgifter ur datorer, navigatorer och telefoner innan han eller hon kör in i landet. Lättstyrd Mammut från Alko Det låter lite stenålders med en Mammut, men den kända tyska chassitillverkaren Alko har ändå döpt sitt nya rangeringssystem för husvagnar till detta namn. Hos Alko representerar Mammut framför allt rejäl styrka, men också en hel del innovation. Teknikerna hos Alko har fokuserat på att utveckla ett system som är lätt att använda, men som dessutom har kapacitet att klara de fl esta situationer som kan uppstå när man ska manövrera en husvagn så den står så bra det bara går. Det är inte ovanligt att den fi naste tomten på cam- pingplatsen också ligger lite sluttande och med lite stenar och rötter dolt under gräset. Det är till och med besvärligt att backa in vagnen med hjälp av dragbilen, att baxa den på plats för handkraft kan kräva assistans av många välväxta grannar. Alko lovar att Mammut klarar de fl esta situationer som normalt uppstår när husvagnen ska fl yttas den sista biten. Om vagnen väger under 1,2 ton klarar Mammut 28 procents stigning. För tyngre vagnar, upp till 1,8 ton, gäller 16 procent. I båda fallen klarar systemet tvära kanter, som till exempel trottoarkanter, på upp till fyra centimeter. Hela manövreringen sker från en lätthanterad fjärrkontroll. Därifrån lägger man an drivhjulen mot husvagnens däck och sedan är det bara att gasa och styra. Du fl yttar dig enkelt runt vagnen och kan med stor precision placera den som du vill ha den. Mammutsystemet består av två drivenheter och fjärrkontrollen. Vikten är cirka 29 kilo, bero- Redaktionen ende på vilket chassi man har. Från 2009 är Alkos chassin förberedda för Mammut, men tidigare modeller måste kompletteras för att systemet ska kunna monteras. Den varianten av Mammut fungerar på de fl esta husvagnarna på marknaden. Mer information om Mammut fi nns på Alkos tyska hemsida, www.al-ko.de och på www.youtube.com/watch?v=Y9QF2i44qII. Spåra stulna bilar Ny taklucka för bättre ventilation Vindens energi är gratis, Dometic AirQuad är konstruerad för att utnyttja vinden optimalt för att skapa bättre inomhus klimat i husvagnar och hus bilar. Från vilket håll det än blåser suger luckan in frisk luft i fordonet. Höjden på takluckan är justerbar och reglerar luftfl ödet. ■ Innerram har integrerad mörkläggningsoch insektsgardin ■ Enkel att öppna och reglera med två handtag. Fem positioner (fram, bak, höger, vänster eller uppåt) ■ Maximalt justerbar höjd 80 mm ■ Dubbelt akrylglas ■ För takluckor 400×400 mm ■ För taktjocklek 23 till 60 mm ■ Platsbehov utvändigt 500×500 mm ■ Vikt 3,4 kg med GPS och GSM Mover Tracking System bygger på en kombination av GPS och GSM. Det håller koll på dina ägodelar, vad som än händer. Om bilen är borta på morgonen skickar du ett SMS till Mover Tracking System. Inom en minut får du svar på var ditt fordon befi nner sig. Systemet hjälper inte bara till att spåra upp en försvunnen bil, det kan också programmeras för att varna om bilen helt plötsligt körs iväg. Utrustningen är kompakt, kan lätt Winterhoff putsar på Med Mover Tracking System kan du t ex även hålla koll på barnen på utfl ykten. säkerhetskoppling Winterhoffs säkerhetskoppling WS 3000 fi nns nu i en vidareutvecklad och förbättrad version. Enhandsgreppet och det stora avståndet mellan öppnat handtag och dragfordonets bakdel gör det enkelt att använda. Dessutom ger en stor gummikudde i kopplingens framdel extra skydd för stötfångare och ben. En patenterad teknik minskar risken för nigningsrörelser och motverkar slingrig, instabil gång när fordonen är i trafi k. WS 3000 har bland annat följande för- placeras dold i bilen och kontrolleras sedan genom SMS-meddelanden från mobilen. Tack vare vikt och storlek, fungerar Mover Tracking System också på till exempel en motorcykel, i arbetsmaskiner, och till hyrbilar. Spårningssystemet kräver ett SIM-kort för att fungera. Mer information på www.kala.se. Cirkapris 3 495 kronor. 24 caravanbladet 3 2010 bättringar: ■ Kopplingsindikering som visar om kulkopplingen greppat dragfordonets kula rätt. ■ Tydligare slitageindikator för kontroll av friktionsbeläggens kondition. ■ Maxi-Soft gummikudde, monterad på kulkopplingens hus. ■ Nytt, kraftigare handtag. Mer detaljerad information fi nns på www.foma.se.
Caravanbladet Sida 25
Caravanbladet Sida 26
Caravanbladet Sida 27
Caravanbladet Sida 28
Caravanbladet Sida 29
Caravanbladet Sida 30
Caravanbladet Sida 31
Caravanbladet Sida 32
Caravanbladet Sida 33
Caravanbladet Sida 34
Caravanbladet Sida 35
Caravanbladet Sida 36
Caravanbladet Sida 37
Caravanbladet Sida 38
Caravanbladet Sida 39
Caravanbladet Sida 40
Caravanbladet Sida 41
Caravanbladet Sida 42
Caravanbladet Sida 43
Caravanbladet Sida 44
Caravanbladet Sida 45
Caravanbladet Sida 46
Caravanbladet Sida 47
Caravanbladet Sida 48
Caravanbladet Sida 49
Caravanbladet Sida 50
Caravanbladet Sida 51
Caravanbladet Sida 52
Caravanbladet Sida 53
Caravanbladet Sida 54
Caravanbladet Sida 55
Caravanbladet Sida 56
Caravanbladet Sida 57
Caravanbladet Sida 58
Caravanbladet Sida 59
Caravanbladet Sida 60
Caravanbladet Sida 61
Caravanbladet Sida 62
Caravanbladet Sida 63
Caravanbladet Sida 64
Caravanbladet Sida 65
Caravanbladet Sida 66
Caravanbladet Sida 67
Caravanbladet Sida 68