Caravanbladet 1
Caravanbladet Sida 2
Caravanbladet Sida 3
Caravanbladet Sida 4
Caravanbladet Sida 5
Caravanbladet Sida 6
Caravanbladet Sida 7
Caravanbladet Sida 8
Caravanbladet Sida 9
Caravanbladet Sida 10
Caravanbladet Sida 11
Caravanbladet Sida 12
Caravanbladet Sida 13
Caravanbladet Sida 14
Caravanbladet Sida 15
Caravanbladet Sida 16
Caravanbladet Sida 17
Caravanbladet Sida 18
Caravanbladet Sida 19
Caravanbladet Sida 20
Caravanbladet Sida 21
Caravanbladet Sida 22
Caravanbladet Sida 23
Caravanbladet Sida 24
Caravanbladet Sida 25
Caravanbladet Sida 26
Caravanbladet Sida 27
Caravanbladet Sida 28
Caravanbladet Sida 29
Caravanbladet Sida 30
Caravanbladet Sida 31
Caravanbladet Sida 32
Caravanbladet Sida 33 Lena sparkar av sig cykelsko
rna. Långsamt, nästan andaktsfullt går hon ut på de stora, fyrkantiga stenplattorna. De är lena mot den nakna huden, polerade av miljoner andra fötter. Vi står på resterna av en av världens äldsta vägar, Via Claudia Augusta. Idag är den nästan 2 000 år gammal och en stor turistattraktion för framför allt cyklister från hela världen. Text och foto: Håkan Johansson D et är i den lilla byn Altino, några få mil nordväst om Venedig, som vi får närkontakt med den väg som vi vid det laget försökt följa i mer än 50 mil. Här slutar sommarens längsta och högsta cykeltur. Fast egentligen inte. Tre dagar senare hittar vi den sista milstenen på Via Claudia Augusta, men då är vi i Donauwörth, några mil norr om München i södra Tyskland. Vi valde krokigare vägar än romarna… Äventyret börjar vintern 2008–2009. Sommarplanerna är klara när det gäller vad vi ska göra. Vi vill cykla – långt och högt! I det sammanhanget är husbilen ett perfekt basläger. Tack vare den kan vi vänta med att bestämma vart vi vill åka tills vi sett en säker väderprognos. Men i drömmarna ingår att planera. Det gäller att ha alternativ som passar oavsett vilka vägar högtrycken tar genom Europa. Lite av en slump upptäcker jag information om Via Claudia Augusta på Internet. Det handlar om en rekonstruerad väg som kejsar Claudius lät bygga under sin period som härskare i det romerska riket, några få år in på det första årtusendet av vår tideräkning. Låt oss lämna historien snabbt, för när det gäller fakta om vägar som är så här gamla fi nns det egentligen inte så mycket att gå på. Bokstavligt talat. Arkeologerna har hittat två ursprungliga milstenar längs vägens sträckning, men också djupa hjulspår i stenen på branta bergssidor och, som sagt, rester av vägbeläggningen vid Altino. Egentligen är vägen vid Altino också historiskt tveksam. Det fi nns källor som hävdar att Via Claudia Augusta egentligen börjar i Ostiglia, söder om Verona. För att helgardera delar sig leden numera i Trento och sedan är det upp till resenären att välja start- eller slutpunkt för vägens italienska del. Altino passar bra för många av dagens turister. Det är nära till Venedig och de riktigt stora turistfällorna. Även om Via Claudia Augusta är en urgammal väg har den för länge, länge sedan spelat ut sin roll som förbindelselänk över Alperna. Styrkan i den här vägen låg i att den var relativt fl ack och dessutom ovanligt säker för resenärerna. Högsta punkten, Reschenpass, ligger på måttliga 1 450 meter över havet och vägsträckningen går sällan i trånga raviner, där fi ender och rövare kan ligga i bakhåll. Trots sina anor skulle Via Claudia Augusta säkert ha spelat ut sin roll, men så kom EU och intresset för cykelturism. Cykelled genom tre länder De senaste 20 åren har de tre länder som leden passerar satsat stora resurser i att skapa en lång, sammanhängande cykelled längs vägens ursprungliga sträckning. Det har bland annat fått som resultat att den gamla romarvägen blivit en stor turistattraktion. Den som cyklar eller vandrar längs de mest populära etapperna kan vara säker på att träffa folk från alla håll i världen. Tyska turister dominerar, men de fl esta nationaliteter fi nns representerade på leden. Det fi nns många skäl till att just tyskarna har en så stark dominans. Ett är naturligtvis att Via Claudia Augusta är en länk mellan Tyskland och Italien, men minst lika viktigt är säkert att en stor del av leden går genom Tyrolen. Där är tyska första språk, vilket land du än befi nner dig i. Det känns lite märkligt att inse att det fi nns stora befolkningsgrupper i norra Italien som hellre pratar tyska än italienska. Vi följer romarnas väg, men väljer bort och lägger till efter våra egna behov. Det låter krångligare än det är. Här är våra förutsättningar: Vår långa resa börjar i Falun, men första dygnet blir ändå riktigt behagligt eftersom vi väljer nattfärjan från Göteborg till Kiel. Det betyder att vi kan starta den långa etappen genom Tyskland mot Italien ut vilade och väl till mods. Vi har valt att starta cyklingen från Torbole, vid norra spetsen på Gardasjön. Det handlar mycket om att helgardera. Där har vi varit och cyklat många gånger tidigare och vi vet att vi kan köra lite testturer där tills vi är säkra på att utrustningen verkligen fungerar. Det här ska bli vårt livs resa och det är dumt att inte försäkra oss om att allting är i ordning innan vi ger oss iväg. Baslägret hittar vi av en slump. På väg från Bolzano mot Garda ser vi plötsligt Via Claudia Augusta, som den var på romarnas tid. Den nya cykelleden går på parallella vägar. en liten skylt om Agricultura Camping. Perfekt! Lätt att komma in och acceptabelt pris, speciellt med tanke på att vi faktiskt inte tänker vara här speciellt mycket. Redan någon timma efter att husbilen kopplats in på campingens elsystem står cyklarna färdiga för den första utfl ykten. Det här har vi drömt om i månader! Sänk farten – höj blicken Vi tar det lugnt. Den första dagen handlar det bara om att njuta. Det lutar emot, naturligtvis, men det gör det överallt här nere. Gardasjön ligger bara 79 meter över havet och bergen runt omkring kittlar himlen i magen med sina toppar på klart över 2 000 meter. Ärligt, det är för bergen vi åker hit. Det fi nns en speciell lockelse i att cykla uppför i fl era timmar. Snabbt inser du att du inte kan besegra berget. Du måste sänka farten, höja blicken och börja njuta av omgivningarna. Prata! Om du inte orkar prata cyklar du för fort. Det är i det här läget det kan börja hända märkliga saker i kroppen. Kanske påminner känslorna om meditation. Själva livet blir enkelt och vardagsproblemen är inte ens irriterande längre. Två dagar senare packar vi cyklarna med allt vi behöver för att kunna vara borta i två veckor. Vi lämnar husbilen parkerad i ett hörn på campingen. När vi inte ska vara där har vi fått rabatt på avgiften, men det är skönt att veta att någon har ett öga på bilen medan vi är borta. I det här läget har vi en grov bild av vart vi är på väg. Först tillbaka mot Rovereto där vi räknar med att hitta markeringarna som visar var Via Claudia Augusta går. Sedan ska vi följa den så långt vi orkar innan vi tar oss tillbaka över Alperna igen. Vi har defi nitivt ambitionen att cykla hela vägen, > caravanbladet 3 2010 33
Caravanbladet Sida 34
Caravanbladet Sida 35
Caravanbladet Sida 36
Caravanbladet Sida 37
Caravanbladet Sida 38
Caravanbladet Sida 39
Caravanbladet Sida 40
Caravanbladet Sida 41
Caravanbladet Sida 42
Caravanbladet Sida 43
Caravanbladet Sida 44
Caravanbladet Sida 45
Caravanbladet Sida 46
Caravanbladet Sida 47
Caravanbladet Sida 48
Caravanbladet Sida 49
Caravanbladet Sida 50
Caravanbladet Sida 51
Caravanbladet Sida 52
Caravanbladet Sida 53
Caravanbladet Sida 54
Caravanbladet Sida 55
Caravanbladet Sida 56
Caravanbladet Sida 57
Caravanbladet Sida 58
Caravanbladet Sida 59
Caravanbladet Sida 60
Caravanbladet Sida 61
Caravanbladet Sida 62
Caravanbladet Sida 63
Caravanbladet Sida 64
Caravanbladet Sida 65
Caravanbladet Sida 66
Caravanbladet Sida 67
Caravanbladet Sida 68