Caravanbladet 1
Caravanbladet Sida 2
Caravanbladet Sida 3
Caravanbladet Sida 4
Caravanbladet Sida 5
Caravanbladet Sida 6
Caravanbladet Sida 7
Caravanbladet Sida 8
Caravanbladet Sida 9
Caravanbladet Sida 10
Caravanbladet Sida 11
Caravanbladet Sida 12
Caravanbladet Sida 13
Caravanbladet Sida 14
Caravanbladet Sida 15
Caravanbladet Sida 16
Caravanbladet Sida 17
Caravanbladet Sida 18
Caravanbladet Sida 19
Caravanbladet Sida 20
Caravanbladet Sida 21
Caravanbladet Sida 22
Caravanbladet Sida 23
Caravanbladet Sida 24
Caravanbladet Sida 25
Caravanbladet Sida 26
Caravanbladet Sida 27
Caravanbladet Sida 28
Caravanbladet Sida 29
Caravanbladet Sida 30
Caravanbladet Sida 31
Caravanbladet Sida 32
Caravanbladet Sida 33
Caravanbladet Sida 34 > men vi vet också att det i
nte ska vara några problem att ta tåget med cyklarna – om vi tvingas ge upp. De första dagarna blir närmast magiska. Det är visserligen inte alltid lätt att följa en italiensk cykelled. Skyltarna sitter kanske inte där de borde, ibland rullar vi säkert fram lite för fort och så missar vi avtaget. Inne i städerna är det speciellt knepigt. Men vi har ju inte bråttom. Och alla älskar cyklister med packning. Det syns lång väg att vi tänker åka långt och alla vill hjälpa oss att hitta tillbaka till leden, till den bästa restaurangen, det mysigaste hotellet… Livet blir enklare Det dröjer inte länge innan livet reducerats till dagens enkla program: Frukost, packa ihop, titta på kartan och trampa iväg mot nordväst. Vi är ofta på väg före kl 9, vilket också betyder att vi hinner avverka en del mil innan vi börjar spana efter något ställe att övernatta. Men just det är en viktig detalj. Visserligen är det här Italiens sämsta turistsommar på evigheter, men för en cyklist är det skönt att vara i hamn innan mörkret börjar falla. Om det blir för sent kan det vara svårt att hitta härbärge för natten även om vi är i ett av Europas hotelltätaste områden. Det lockar inte att trampa en mil till i kolmörker utan att ens veta om det finns någonstans att sova när vi kommer fram. Nu har vi helgarderat oss – igen. Dels stannar vi alltid i god tid, dels har vi med oss ett litet tält. För säkerhets skull, men också för att vi faktiskt gillar att sova i tält. Det blir totalt fyra tältnätter under vår 110 mil långa cykelresa. Det kunde blivit fler, men en långfärdscyklist åker inte iväg och letar camping när det faktiskt inte är mycket dyrare att sova på charmiga hotell, gasthaus och bed&breakfast. Det lutar emot De första dagarna är nästan som en oändlig uppförsbacke. Det finns korta plana avsnitt, men mest lutar det emot. Självklart, eftersom vi följer i romarnas fotspår och är på väg över Alperna. Men vi inser också att romarna var lika lata som de flesta. Det vill säga, hellre lite uppför hela tiden än tvärbranta backar då och då. De gånger vi tältar stannar vi på campingplatser. Det är enklast så. Dessutom är marken sällan så plan att det skulle vara behagligt att slå upp ett tält vid sidan av cykelleden. På campingplatserna dominerar husvagnarna. Det finns en del 34 caravanbladet 3 2010 husbilar också, men cyklisterna är få. Även om vi träffar massor av cykelturister varje dag förstår vi att de, nästan utan undantag, väljer bekvämare boende. Och de har ofta inte mer än hälften så mycket packning som vi. Tält, sovsäckar, liggunderlag och stormkök tar plats. Högsta punkten på den här etappen blir Reschenpass, mellan Italien, Schweiz och Österrike. Vi övernattar på dryga 1 400 meters höjd och natten är sval. På den här campingen finns det inga skandinaver, men platsen verkar populär bland turister från varmare länder. Tänk att kylan också kan locka. Drabbad av krisen Två dagar senare förstår vi hur hårt den ekonomiska krisen slår mot den här trakten. Det är vår värdinna i den lilla österrikiska gränsstaden Landeck om berättar en förtvivlad historia om hur flera tyska familjer lämnat återbud. De har kommit hit varje sommar i tiotals år, men nu är det slut. I år räcker inte pengarna och hennes bed &
Caravanbladet Sida 35
Caravanbladet Sida 36
Caravanbladet Sida 37
Caravanbladet Sida 38
Caravanbladet Sida 39
Caravanbladet Sida 40
Caravanbladet Sida 41
Caravanbladet Sida 42
Caravanbladet Sida 43
Caravanbladet Sida 44
Caravanbladet Sida 45
Caravanbladet Sida 46
Caravanbladet Sida 47
Caravanbladet Sida 48
Caravanbladet Sida 49
Caravanbladet Sida 50
Caravanbladet Sida 51
Caravanbladet Sida 52
Caravanbladet Sida 53
Caravanbladet Sida 54
Caravanbladet Sida 55
Caravanbladet Sida 56
Caravanbladet Sida 57
Caravanbladet Sida 58
Caravanbladet Sida 59
Caravanbladet Sida 60
Caravanbladet Sida 61
Caravanbladet Sida 62
Caravanbladet Sida 63
Caravanbladet Sida 64
Caravanbladet Sida 65
Caravanbladet Sida 66
Caravanbladet Sida 67
Caravanbladet Sida 68