Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
Stig Bergqvist, alltjämt kvar hos KABE, montera
r i fabriken. Fönster KABE lanserade tidigt öppningsbara fönster - redan på Komet 280, som tillverkades i 8 exemplar. Man var också tidigt ute med dubbelfönster, som monterades för hand mot en tilläggskostnad om 490 kronor. - Vi köpte glasfönster med aluminiumram från England, berättar Kurt, och på insidan av ramen monterade vi ett extra glas. Tur att tillverkningsvolymen inte var så stor på den tiden! Fönster i entrédörren var också en 60-talsnyhet, som tillsammans med hela fem fönster och taklucka gav vagnen extra ljus och rymd. På 70-talet kom den självventilerande takluckan med inbyggt myggnät. Då övergick KABE också till mer lättmonterade och tonade Bonocarfönster med karm av polyuretan, som gav minskade köldbryggor. Drygt 10 år senare fick vagnarna helt nya fönster med både myggnät och rullgardin integrerade i karmen. Ljus, värme och vatten KABE marknadsfördes nästan från början som “åretrunt-vagn”. Redan på 60-talet var alla KABE-vagnar utrustade med gasoldrivet värmesystem, invändig gasoch eldriven belysning samt 25-liters vattentank, något som ingen konkurrent ännu hade! En fylld 11-kilos gasolflaska ingick i paketet. Litet längre fram kunde man till och med välja mellan luftburen centralvärme och vattenburen, som skulle ge jämnare värme och mer “hemma-känsla”. I mitten av 70-talet ingick en fast monterad 43-liters vattentank på alla KABE-vagnar och brandsläckare tillhörde standardutrustningen. 1976 var “teknikrummet” den stora nyheten. I tvättrummet fanns en servicelucka från vilken man lätt kunde komma åt både värmepannans baksida med varmvattenberedare och elpatron samt elcentralens säkringar. Elpatron och varmvattenberedare blev standard i nästan alla vagnar i början av 1980-talet; KABE 50 ÅR 35