Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
KABEs grundare började med att sälja engelska h
usvagnar 1957. Kurt Blomqvist började inte med två tomma händer! Nej, han hade en ingenjörsutbildning i botten, en fast anställning som chef för Flygförvaltningens kontroll vid Saab i Jönköping, en förstående och hjälpsam familj och en snäll mamma med några kronor på banken. Men vad han framför allt hade var en unik kombination av talanger, utan vilka KABE inte skulle funnits (åtminstone inte så länge och absolut inte så framgångsrikt). I Kurt finner man en nyfiken och kreativ konstruktör, en kvalitetsmedveten och noggrann byggare, en god relationsskapare och PR-man, en duktig säljare med känsla för kunders behov och önskemål, en oförvägen entreprenör och trofast vän. Lägg därtill en ovanlig energi och starkt engagemang för sitt projekt. Kanske hade han också, som man säger: “tur med timing”. Ingenjörsfirman KABE presenterar sig På 1950-60-talen var vägarna i Sverige fortfarande överlag smala och krokiga. Landet präglades av lugn och god tillväxt, Sverige hade ju inte efterkrigstidens 7 KABE 50 ÅR ruiner att bygga upp utan kunde bygga vidare på det vi redan hade. Semestertider ägnades då som nu åt resande, sol och bad. Bilägare hade börjat få upp ögonen för alternativet till det traditionella campinglivet i tält: husvagnen, en produkt som ofta var resultatet av flitigt hemmasnickrande. Kurt hade fascinerats av husvagnens möjligheter genom en arbetskamrat som representerade den välrenommerade engelska husvagnen Sprite. 1955 åtog han sig att extraknäcka som återförsäljare i Jönköping och inför säsongen 1956 visade han upp vagnarna på en inhyrd gräsplätt. Jönköpingsposten rapporterade: “Ingenjörsfirman KABE presenterade två läckert gula och gröna vagnar för Jönköpingsborna.” (KABEnamnet hade Kurt inregistrerat redan vid flytten till Jönköping ett par år tidigare för att vid sidan av sin ordinarie tjänst kunna arbeta med tekniska konsultuppdrag.) Fritidssysslan som återförsäljare varade inte länge, men tanken på att äga en egen husvagn hade etsat sig fast och det inregistrerade namnet behöll han, klokt nog.