Lokaltidningen Kanalen 1
28 kultur &nöje Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM •
NR 24 • Vecka 24 • ONSDaG 13 JUNI • 2018 NÄR bARNeNS dAG arrangerades under Kastellets Dag den 10 juni gick linfärjan för högtryck till och från Vaxholms Kastell. Foto: agneta Johansson ”dIGGI-dIGGI-dIGGI-dING-dING-dING, här glider Kingen in”. Sean Banan fick igång hela publiken under sin show på borggården. WAXHoLMS oRIeNTeRINGSkLUbb visade hur det är att orientera. HoS FIX MedIA eveNTbYRÅ fick barnen sänka skepp och möjlighet att vinna godispåsar. Foto: agneta Johansson Högtryck med besöksrek För elfte året i rad anordnades Barnens dag på Vaxholms Kastell. Det blev en stekhet dag för de 3 600 besökarna med massor av roliga aktiviteter och tävlingar samt prova-på-idrotter. Den 10 juni var det högtryck på Vaxholms Kastell. Medan arrangemangen avlöste varandra kunde barnen få en fin ansiktsmålning eller fiska fiskdamm. Andra red på ponnyer eller sprang den 60 meter långa och stora monsterhinderbanan. Scenprogrammet startade redan vid elvatiden med duktiga dansare från WALL Dansstudio. Därefter var det dags för Föreningen IDLA och deras flickor att visa upp sin verksamhet. De hade också boll- och hopprepsskola för alla barn samt utlottning av Idlabollar. Populär var även Trollkarlen Totoo som var en mästare på att göra roliga ballongfigurer och trolla. Hela kastellet fortsatte att sjuda av aktiviteter. Under ledning av Lisa Lindbergh sjöng barnkören Vaxholms Talanger barnvisor och om hur mycket de älskar Vaxholm. I marknadsstånden såldes allt från metervis av godisremmar, brända mandlar och oliver till lokalproducerad ost från Ostmakeriet och ulliga skinnprodukter. Kön till grillköken var konstant och när de flesta var mätta och belåtna kom han äntligen – Kingen, Sean Banan. Värmen på borggården och pulsen ökade betydligt och ingen kunde stå still i arrangemanget som Vaxholms Fästnings Museum tillsammans med Strömma STeFAN SödeRbeRG fick en fin presentation av Stefan Wall som för dagen var konferencier. när han drog igång sin Diggidiggi-diggi-ding-ding-ding. För första gången medverkade Fix Media Eventbyrå Turism & Sjöfart står bakom. Stefan Söderberg, VD på Fix Media och ansvarig utgivare av lokaltidningen Kanalen, delade ut pris till tre företag och en förening som varit med och bidragit till att göra denna dag möjlig genom sponsring. Vinnare av Kanonskottet med konferenser och julbord på Kastellet samt annonserings i lokaltidningen Kanalen som pris gick till Börje Johansson Bil, Magasinet i Vaxholm och Kaffehörnan & Annat Gott samt Waxholms Orienteringsklubb. – Nästa år startar Kanonpriset, en utmärkelse värd 50 000 kronor som är tänkt att delas ut till en förening i Vaxholm som gör ett föredömligt arbete inom idrott och kultur, säger Stefan Söderberg. Dagen avslutades med att trötta men glada barn tillsammans med sina kanske ännu tröttare föräldrar, släkt och vänner åkte hem vid 17-tiden. Agneta Johansson