Nya Tunnelbanan 1
STOCKHOLMS NYA TUNNELBANA Framtidens tunnelbanenä
t i Stockholms län, när hela utbyggnadsprojektet är klart med två mil nya spår och elva nya stationer. Bild: SLL boende i norra Hagalund. Här kan resenärerna enkelt byta till Tvärbanan och pendeltåg. I mitten av februari 2018 inleddes huvudförhandlingen om Gula linjen i mark- och miljödomstolen. Domstolen satte villkor för hur mycket arbetena med nya tunnelbanan får störa och för hur bortledning av grundvatten ska hanteras. Det 4,1 kilometer långa spårprojektet mellan Odenplan och Arenastaden är komplext. Närhet till intilliggande anläggningar som Citybanan, vägtunnlar för E4, bostäder i direkt anslutning till tunnelbanans trafikerade spår- tunnlar är en stor utmaning i projektet. Från Kungsträdgården ner i bergtunnel Tunnelbaneutbyggnadens längsta och mest komplicerade projekt torde vara den nya Nackagrenen som ska löpa i sydostlig riktning från station Kungsträdgården. Utbyggnaden är uppdelad i tre projekt, Nacka, Södermalm och söderort. Nacka omfattar utbyggnaden av sträckan Sickla-Järla-Nacka centrum. Projekt söderort omfattar utbyggnaden av sträckan Gullmarsplan-Slakthusområdet-Sockenplan. Från Kungsträdgården kommer den förlängda Blå linjen att gå ner i en cirka 90 meter djup bergtunnel under såväl Saltsjön som Skeppsholmen innan den når Södermalm och dess kommande station Sofia. Östra Södermalm får äntligen tunnelbana Sofia station på östra Södermalm blir en sannerligen djup historia då den kommer att ligga cirka 100 me1 2 • STOCKHOLMS NYA TUNNE L BANA 20 1 8 Visionsbild över entrén vid Järla på Värmdövägen. Stationen byggs cirka 25 meter under markytan. Bild: Sweco/SLL