Nya Tunnelbanan 1
STOCKHOLMS NYA TUNNELBANA Spårtunneln delar sig u
nder Hökarängen; ett spår ansluter till Gröna linjen vid Gubbängsfältet och det andra spåret ansluter till Gröna linjen strax söder om Hökarängen. Källor: Stockholms läns landsting, Förvaltning för utbyggd tunnelbana, Järfälla kommun, Solna stad, BSK Arkitekter, Nacka stad, ”Stockholm Under 50år-100stationer”. n FAKTA Stockholms nya tunnelbana Det är Stockholms läns landsting som ansvarar för att bygga ut tunnelbanan. Arbetet sker i nära samarbete med kommunerna och trafikförvaltningen. Satsningen på tunnelbanan är ett mycket stort projekt och kommer att pågå under många år. Delprojekten: Nacka, Södermalm och söderort Spårlängd 11,5 km 6 nya stationer Berg: 2 100 000 m3 Betong: 160 000 m3 Maxkostnad enligt avtal: 14,4 mdkr Illustration över tunnelbanans kommande sträckning genom Nacka och Söderort. Bild: SLL nelbanan och Saltsjöbanan, via dess station SaltsjöJärla. I Järla byggs en uppgång med en biljetthall på marknivå mot Värmdövägen med entréer i två riktningar. Stationen byggs cirka 25 meter under mark - ytan. Nacka kommun, som har åtagit sig stora förtätningsplaner i tunnelbaneuppgörelsen, har stora byggplaner för såväl Järlaområdet som hela västra Sicklaön. Nacka planerar cirka 14 000 nya bostäder och 10 000 nya arbetsplatser längs det nya tunnelbanestråket i kommunen. Nacka stad är namnet på det nya, täta och blandade området som här ska växa fram. Nacka C- uppgångar söder och norr om Värmdöleden Slutstation på Nackagrenen blir Nacka centrum. Stationen placeras cirka 40 meter under markytan. Stationen får uppgångar både norr om Värmdöleden och i anslutning till den planerade bussterminalen och Nacka Forum. Det djupa läget innebär att rull - trappor i norra uppgången ersätts av stora hissar. Efter slutstationen byggs sex platser under jord för uppställning och städning av tunnelbanevagnarna. Blå linje till söderort Från Sofia station sker förlängning av Blå linje söderut via Gullmarsplan till Sockenplan där den ansluter till dagens gröna Hagsätralinje. Gullmarsplan blir därmed bytespunkt mellan Blå, Grön och Gul linje, Tvärbanan och många bussar. Den Blå linjen får en ny plattform under dagens station. En uppgång byggs vid nuvarande Gullmarsplans station med bra bytesmöjligheter till andra tunnelbanelinjer, Tvärbana och bussar. Resenärerna kommer att ta sig upp och ned till den Blå linjens plattformar med stora, snabba hissar och inte rulltrappor eftersom det blir cirka 70 meter mellan stationen och marknivån. En ny uppgång byggs också i Mårtensdal, vid Hammarby allé i västra Hammarby sjöstad, med möjlighet till omstigning till tvärbanan. Dagens tunnelbanestationer vid Globen respektive Enskede gård kommer i och med den nya tunnelbaneutbyggnaden att rivas och ersättas med en ny station i Slakthusområdet. Området står inför en jättelik stadsutveckling i och med att köttgrossisterna kommer att flytta härifrån. Den nya stadsdelen benämns Söderstaden och här planeras för många nya arbetsplatser och bostäder. Stationen kommer att ligga under jord, centralt placerad i den nya stadsdelen och kommer att ha två uppgångar med sammanlagt tre entréer. Från Slakthusområdet kommer tunnelbanespåret att löpa söderut till den befintliga stationen Sockenplan där den sedan fortsätter mot slutstation Hagsätra. Denna sydligaste del kommer inte att förändras. Utbyggd depå i Högdalen ska serva fler linjer För att kunna serva de många tunnelbanetågen kommer det vara nödvändigt att bygga ut depåverksamheten. Det är därför bestämt att Högdalsdepån ska byggas ut och användas av både Grön och Blå linje. Det ska därför byggas en spårtunnel under jord mellan Högdalsdepån och Farstagrenens Gröna linje. Arenastaden Spårlängd: 4,1 km 3 nya stationer Berg: 800 000 m3 Betong: 37 000 m3 Maxkostnad enligt avtal: 5,9 mdkr Barkarby Spårlängd: 4 km 2 nya stationer Berg: 710 000 m3 Betong: 32 000 m3 Maxkostnad enligt avtal: 3,3 mdkr Depå 2,5 km anslutningsspår 14 uppställningsplatser 10 verkstadsplatser Berg: 200 000 m3 Maxkostnad enligt avtal: 1,6 mdkr Stockholmsförhandlingens avtal 2014 I januari 2014 tecknades ett avtal mellan staten, Stockholms läns landsting, Stockholm stad, Järfälla kommun, Nacka kommun och Solna stad. Det kallas 2013 års Stockholmsförhandling och innebär att: • Tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby. Blå linje byggs ut till Gullmarsplan och söderort och kopplas samman med Gröna linjens Hagsätragren. • Depån i Högdalen byggs ut och anpassas för att kunna sköta underhåll och uppställning av de nya tåg som behövs då tunnelbanan växer. Källa: Stockholms läns landsting STOCKHOLMS NYA YUNNE L BANA 20 1 8 • 1 5