Nya Tunnelbanan 1
NYA TUNNELBANAN 2019 Depån i Högdalen byggs ut De
pån i Högdalen kommer att byggas ut för att klara den ökade belastningen från Stockholms nya tunnelbanesystem. På bilden syns den planerade utbyggnaden. Foto: SLL Text: Robert Gabrielsson Tågen behöver städas, repareras, parkeras och underhållas vilket görs i depåer. I och med den nya tunnelbanan ökar belastningen och antal tåg på depån i Högdalen och därför har man beslutat att bygga ut den. I depån i Högdalens industriområde i södra Stockholm kommer tunnelbanetågen in varje natt för städning och nödvändiga reparationer. För varje enskilt tåg finns ett schema för planerat underhåll och minst var sjätte vecka tar man in tågen för att säker20 • NYA TUNNE L BANAN 20 1 9 ställa att det fungerar som det ska. När tågen inte är i trafik står de parkerade i uppställningshallar på depåområdet. Dagens utrymme räcker inte till när den nya tunnelbanan står färdig. Därför byggs depån i Högdalen ut i samband med byggnationen av den nya tunnelbanan. Det planeras för 21 till 23 nya uppställningsplatser och 2,5 kilometer långt nytt spår. Hagsätragrenen blir blå linje Idag kommer tågen från Gröna linjen in till depån via ett anslutningsspår från Hagsätragrenen. I och med byggnationen av den nya tunnelbanan så kommer Hagsätragrenen bli en del av Blå linjen. Depån ska serva både Blå och Grön linje vilket betyder att kapaciteten måste öka och ett nytt anslutningsspår kommer att byggas från den gröna Farstagrenen. I princip hela utbyggnaden kommer att byggas under jord bestående av en uppställningshall samt anslutningsspåret. Först byggs en arbetstunnel för att möjliggöra de underjordiska arbetena. Tidigare planerade man att bygga två tunnlar men nu tror man sig klara byggnationen med en tunnel. Förvaltningen för utbyggd tunnelbana har utrett 15 olika depålösningar och tidigare haft samråd kring två nya platser, Högdalen och Skarpnäck. Enligt Stockholms läns landsting sparar man cirka 1 miljard kronor på att bygga ut den befintliga depån i Högdalen istället för att bygga en helt ny depå i Skarpnäck. Utbyggnaden av depån beräknas ta fem år och ska vara färdig när byggnationen av Stockholms nya tunnelbana är klar. n