Nya Tunnelbanan 1
NYA TUNNELBANAN 2019 En tidsenlig investering Byg
gnationen av Stockholms nya tunnelbana är nu igång och med två mil nya spår och elva nya stationer ska det nya systemet tjäna Stockholmarna för en lång tid framöver. För den otålige blir det kanske en lång väntan, men efter sex till åtta år kan invånarna avnjuta en ny gul linje och en länge etablerad vision blir verklighet. Stockholm växer så det knakar. Allt fler väljer att bosätta sig i huvudstaden och för att klara den belastning på kollektivtrafiken som följer med så finns inget annat val än att bygga ut tunnelbanan. Fram till 2030 väntas Stockholms län öka till drygt 3 miljoner invånare, en investering i kollektivtrafiken ligger i tiden och stora utmaningar väntar, inte minst i fokus på miljön. Röda linjen kommer att få nya tunnelbanetåg i form av den senaste tågmodellen C30, en prisbelönt vagn som blir både längre, snabbare och mer bekväm. Tågen genomgår tester och förväntas tas i bruk i maj 2019. Runtom i Stockholmsregionen görs ombyggnationer och investeringar för att uppfylla aktuella och framtida behov, depåer byggs ut för att klara den nya mängden tåg och den gamla flottan av C20-tåg moderniseras med ny inredning och teknik. Det är utan tvekan en spännande period för en pendlare i Stockholms kollektivtrafik. Robert Gabrielsson Nya tunnelbanan 2019 Stockholm, januari 2019 Utges av: Conventus Communication AB Postadress: Box 62 19 102 34 Stockholm Besöksadress: Saltmätargatan 7, Stockholm Telefon: 08 506 244 00 Hemsida: www.infrastrukturnyheter.se, www.järnvägsnyheter.se Ansvarig utgivare: John Hardwick Redaktör: Robert Gabrielsson robert.gabrielsson@conventusmedia.se Annonschef: Görel Nordqvist Telefon: 076-311 63 89 Mobil: 070-7184630 gorel.nordqvist@conventus media.se Prenumeration: Per Lindroth Telefon: 076-311 96 02 per.lindroth@conventusmedia.se Bankgiro:5434-5004 ISSN:1654-0328 För icke beställt material ansvaras ej. För innehållet i signerade artiklar svarar författarna. Copyright Conventus Communication AB. Allt eftertryck förbjudes. Den som skickar material till redaktionen anses medge elektronisk lagring och publicering. Omslag:Visionsbild över Gullmarsplan, entrén vid Mårtensdal. Bild: Sweco / SLL NYA TUNNE L BANAN 20 1 9 • 5 2019 #1 Gamla tåg MODERNISERAS UtUtbyggd depå i Högdalenyggd depå i Högdale AVLASTAR NYA C30 SKA TRAFIKERA RÖDA LINJEN 11NYA STATIONER NYA SYSTEMET ÄR IGÅNGÄR IGÅNG Bygget av den nya tunnelbanan www.infrastrukturnyheter.se • www.järnvägsnyheter.se • www.byggnyheter.se