Nya Tunnelbanan 1
NYA TUNNELBANAN 2019 Visionsbild Barkarbystaden.
Vy mot torg, park och Barkarbystadens västra tunnelbaneuppgång. Bild: Järfälla kommun/Tovatt Architect & Planners Arbetet igång med den nya tunnelbanan Text: Christer Wiik Precis efter årskiftet åkte spaden i marken för att bygga ut Stockholms absolut viktigaste kollektivtrafiksystem, tunnelbanan, som ska expandera i alla riktningar med 2 mil nya spår och 11 nya stationer. I direkt anslutning till de nya spåren ska det även uppföras totalt 82 000 nya bostäder. De första upphandlingarna är klara och direkt efter årsskiftet drog man igång arbetet med den nya tunnelbanan. Det första som byggs är arbetstunneln i Veddesta, Barkarby. 6 • NYA TUNNE L BANAN 20 1 9 1950 var ett historiskt år i Stockholmstrafiken. Det var då huvudstaden äntligen kunde inviga sin första tunnelbanelinje mellan Slussen och Hökarängen. Detta tack vare framsynta politiker som trotsade dåtidens expertis som menade att det inte var samhällsekonomiskt lönsamt att bygga tunnelbanesystem i städer med färre än en miljon invånare. Men Stockholms tunnelbaneutbyggnad skulle visa sig löpa på i rekordtakt under hela tre decennier, detta parallellt med ett lika expansivt bostadsbyggande som gjorde att huvudstaden kunde växa till sig rejält utanför innerstadstullarna.