Nya Tunnelbanan 1
NYA TUNNELBANAN 2019 Visionsbild över Solnavägen,
Hagastaden. Den nya stationen i Hagalund planeras få två uppgångar, en i Hagalunds arbetsplatsområde och en längs med Solnavägen. Bild: &Rundquist/3D HOUSE/SLL hanterar sträckningar och stationer för utbyggnaden, men också tidsplan, organisation och finansiering för genomförandet. 2014 års signering markerade därmed att tunnelbaneprojektet kunde dra igång sin planeringsfas. Det är Stockholms läns landstings organisation ”Förvaltning för utbyggd tunnel - bana”som ansvarar för de totalt sex utbyggnadsprojekten: Arenastaden, Barkarby, Depå, Nacka, Södermalm, Söderort. Samtliga 11 nya stationer kommer att förläggas underjord. Byggtiden för tunnelbanan till Arenastaden och till Barkarby beräknas vara cirka 6 år. För Nacka och söderort är byggtiden 7 till 8 år. Barkarbystaden växer fram För att få en medurs beskrivning av tunnelbaneutbyggnaden börjar vi här i nordväst. Denna utbyggnadsetapp handlar om att förlänga den idag nordvästligaste stationen på dagens Blå linje, Akalla, i en 3,8 kilometer lång sydvästlig böj till Barkarby station i Järfälla kommun. Resan hit går via det gamla flygfältet, där en helt ny stadsdel successivt växer fram, Barkarbystaden. Fram till 2030 ska det här byggas 140 kvarter med 18 000 bostäder och 10 000 arbetsplatser. Den nya stadsdelen får en tunnelbanestation mitt i området med två uppgångar. 8 • NYA TUNNE L BANAN 20 1 9 Visionsbild över Arenastaden norr. Här finns bland annat den svenska nationalarenan, Friends Arena samt en av landets största köpgallerior, Mall of Scandinavia. Bild: &Rundquist/3D HOUSE/SLL