AMES 1
NÄRINGSLIV Fredrik Nilzén är hållbarhetschef på S
wedbank. ENDAST TRE AV TIO SVENSKA SMÅFÖRETAGARE HAR EN STRATEGI FÖR SITT HÅLLBARHETSARBETE TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Endast tre av tio småföretagare i Sverige har en plan eller strategi för sitt hållbarhetsarbete, visar en undersökning bland drygt 1 300 småföretag som Visma Spcs gjort. Detta trots att nära hälften av de tillfrågade tror att företag med en tydlig plan för ökad hållbarhet har en konkurrensfördel. – Småföretagen har en central roll att spela i omställningen till en hållbar utveckling och bidrar till att säkra långsiktig svensk tillväxt. Men brist på tid står ofta i vägen för att ställa om. Ett effektivt sätt att starta sitt hållbarhetsarbete är att se över administrativa rutiner, säger Helene Struthers, digitaliseringsexpert på Visma Spcs. Knappt tre av tio småföretagare i 46 Sverige, 29 procent, har en plan eller strategi för sitt hållbarhetsarbete. Detta trots att nära hälften, 45 procent, tror att företag med en tydlig plan för ökad hållbarhet har en konkurrensfördel. Det visar en undersökning bland drygt 1 300 småföretag som Visma Spcs gjort. Småföretagare saknar tid för hållbarhetsplaner Vanligt förekommande skäl till att småföretag saknar en hållbarhetsplan är att kunderna inte efterfrågar det, att företagaren själv inte ser några fördelar med att ha en sådan plan och att det inte finns tid att ta fram en plan. – Att fler småföretagare hittar sätt att göra sin verksamhet mer hållbar gynnar såväl det egna företaget som planeten. Digitala program och tjänster hjälper företag både att effektivisera och att minska klimatavtrycket, genom exempelvis färre tjänsteresor och minskad pappershantering, säger Helene Struthers. En annan undersökning, Småföretagarbarometern från Swedbank och sparbankerna, visar i stället att antalet småföretag som arbetar med resurshållning och hållbara produkter har ökat de senaste två åren. Den största förändringen syns bland medelstora bolag inom handel, transport, hotell och restaurang. Enligt Fredrik Nilzén, hållbarhetschef på Swedbank, beror småföretagens ökade intresse för hållbarhet delvis på att lagstiftningen på europeisk nivå har blivit mer robust och att Parisavtalet har bidragit till att öka uppmärksamheten för hållbarhet generellt. Hotell, transport och restaurang är bäst på hållbarhet Enligt Swedbanks Småföretagarbarometer uppger drygt 60 procent av företagen att de arbetar mer med resurshållning nu jämfört med för två år sedan. Drygt hälften säger att de arbetar mer med hållbar produktion och att de har fler digitala möten. Drygt 60 procent av de tillverkande företagen anger att de har ställt om till en mer hållbar produktion, medan endast 40 procent av tjänsteföretagen säger att de har inlett ett strukturerat hållbarhetsarbete. Hotell, transport och restaurang är de sektorer som är bäst på hållbarhet, där anger 80 procent av företagen att de nu arbetar mer intensivt med att minska resursförbrukningen jämfört med för två år sedan. En anledning till att hållbarhetsarbetet är mer intensivt bland småföretag inom just handel, transport, hotell och restaurang är, enligt Fredrik Nilzén, att konsumenternas efterfrågan på hållbara produkter och tjänster hittills har varit som störst i just dessa branscher. ®