019 1
SHOPPING TEXT OCH BILD: ULF HJELTING INDISKA SATS
AR VIDARE I ÖREBRO Ö kad konkurrens, inte minst från näthandeln, och en vikande försäljning i storstäderna har gjort att kläd- och inredningskedjan Indiska stängt flera butiker i Sverige. När vd Karin Lindahl var på besök i Örebro fick Nollnitton en intervju. Kläd- och inredningskedjan Indiska hade länge två butiker i Örebro. En på Drottninggatan och en belägen i Marieberg Galleria. – Det var fastighetsägaren till Marieberg Galleria som drog sig ur när vi ville omförhandla hyran. Butiken gick bra, men det var väldigt höga omkostnader, precis som för flera andra butiker runt om i Sverige, säger Karin Lindahl när vi träffas för att prata om Indiskas framtid i Örebro inne på Örebro slott och kontorshotellet Alexborg. Kläd- och inredningskedjan Indiska öppnade första butiken redan 1901 och har således funnits i 117 år. – Vi hoppas givetvis att få finnas i många år, men det kommer att ställa en hel del krav på oss. Faktum är att Indiska fungerar bäst utanför storstäderna. Över 70 procent av vår försäljning sker på mindre orter där vi kan 18 NOLLNITTON vara lokala och personliga. Därför tror vi på och satsar på Mälardalen där Örebro finns med. Citybutiken på Drottninggatan i Örebro blir definitivt kvar, påpekar Karin. Men detta innebär inte att det inte kommer att bli några förändringar. – Allt handlar om vår överlevnad som butikskedja. Det innebär bland annat att det kommer att bli förändringar i utbudet. Och det innebär bättre passform på kläderna och mer och fler starkare färger från länder som Marocko, Sydamerika och Frankrike. Och fler accessoarer. Visst, vi skulle kunna övergå helt och håller till att bli en nätbutik, men det är inte där vår kundkrets finns. Det handlar även om att vi måste anpassa vår kostym och en del butikers ytor kan därför komma att reduceras. Jag tror på Indiskas varumärke och 2018 kommer att bli extremt tufft. Vad Indiskas kunder önskar visar en enkätundersökning om 5000 deltagare som Indiska genomfört och som säger att kunderna allra helst handlar i en fysisk butik och inte via i en näthandel. Kommer ni att återinföra herrkläderna i sortimentet? – Kul att du ställer den frågan. Just efterfrågan på våra herrskjortor var något som var genomgående i vår enkätundersökning. Herrskjortor och barnkläder. Vi håller just nu på med att se över vilka förändringar vi kommer att göra, men för oss är det viktigt att lyssna på kunden. Hur ser det ut om fem år för Indiska? – Jag har en förhoppning om att vi har kvar de större butikerna i storstäderna. Vi finns även representerade i de flesta större städer i Sverige men vi finns i dagsläget exempelvis inte i Helsingborg och Karlstad. Jag tror på butiker med en kompletterade e-handel i framtiden.