019 1
LÄSNING TEXT: DAVID JOHANSSON RECENSERAT NORDISK
FAUNA Andrea Lundgren Natur och Kultur Det finns en novell där en far och en son stannar med sin bil på en motorväg i de klippiga bergen i Colorado en natt. Det har blivit något fel på bilen men när de kliver ut hör de röster en bit in i ett skogsparti. När de närmar sig rösterna ser de till sin förvåning att det är en familj björnar som sitter runt en lägereld och berättar historier. Det är en otrolig liten berättelse som verkligen fastnade hos mig när jag läste den för massor av år sedan. Tidigare hade jag stiftat bekantskap med klassiska författare som Márquez och Nabokov som ju använt sig av magisk realism under det tidiga 1900-talet men den moderna magiska realismen lever och frodas. Och när den inkorporerar djur händer någonting alldeles särskilt. Vilket är varför Andrea Lundgrens ”Nordisk fauna” är en alldeles särskild novellsamling, där djuren fått ta huvudrollen och människan är snarare ett skepp, ett fartyg, som används för att komma till slutmålet: naturen, skogen, och faunan som frodas där. MAGISK REALISM HOS DEN NORDISKA FAUNAN F örfattaren och litteraturkritikern Andrea Lund - gren novelldebuterar med samlingen ”Nordisk fauna” där djur och natur driver berättelserna framåt. Hennes tidigare släktkrönika ”Glupahungern”, med sina inslag av magisk realism, hyllades av kritikerkåren. Andrea Lundgren har, som det brukar heta, många strängar på sin lyra. Hon arbetar som litteraturkritiker, som redaktör på bokförlaget Vertigo, som bokhandelsbiträde och lärare i kreativt skrivande. Ändå är det skrivandet som tar tid, och måste få göra det. Det här är däremot första gången hon skriver noveller – hur skiljer det sig från arbetet med en omfattande roman? – Att skriva noveller är lättare. Det är inte lika mycket att hålla reda på, du kan bli klar på en vecka, säger Andrea. För även om novellen kan te sig enklare handlar en novellsamling trots allt om att finna en röd tråd i det du skriver även om de korta nedslagen i berättelsen skiljer sig. Ibland markant. – En roman tar för mig flera år. I en novell kan man också låta läsaren få en glimt av något och sedan nöja sig. En roman går ner på djupet. Båda har sina för- och nackdelar. Men för mig var det mer som en lek att skriva noveller. Roligare! Lundgren använder sig i ”Nordisk fauna” av det litterära greppet magisk realism, någonting som författare som Gabriel García Márquez och Vladimir Nabokov är kända för. – Det magiska elementet kan användas för att belysa eller förstärka en aspekt av mänskligt beteende. Tänk 26 NOLLNITTON dig att en förälskad flickvän som tålmodigt sitter och väntar på att hennes partner ska komma hem slutligen förvandlas till en liten cockerspaniel. Ofta använder jag mig av olika symboler för att närma mig existentiella områden som annars är svåra att tala om. Typ dödsångest. Just att kunna använda sig av det magiska elementet tillför någonting som gör ett stycke text unikt – det oväntade är ofta närvarande, trots att läsaren inte inser det förrän det händer. Vilket gör den magiska realismen just det – magisk. Trots att det funnits gamla gubbar tidigare i litteraturhistorien som byggt ett helt författarskap på just magisk realism har inte Andrea själv någon särskild förebild. – Mer gamla myter och trixiga modernister. Och träd. Alltså, riktiga träd. Just träd, och naturen i sig, är även de återkommande element för Lundgrens författarskap. Hon härstammar från Boden och har alltid skrivit om sina hemtrakter. Är det ett sätt att komma hem? – Vissa platser tar sig in i en. Kanske i synnerhet där man växte upp. Så när jag skriver om mina hemtrakter skriver jag snarare om min barndom än om själva miljön. Ändå har du bott halva ditt liv långt söderut i Sverige. Skriver du om det du gör för att det på ett sätt är att komma hem? – Det är väl det enda man egentligen vill? Att komma hem. Men den platsen finns ju inte längre, om den ens någonsin gjorde det. PLÅGSAM KÄRLEK Elena Ferrante Norstedts I 25 år höll förläggarparet Sandro Ferri och Sandra Ozzola Ferri identiteten bakom författarepseudonymen Elena Ferrante hemlig. Till slut avslöjades hen, tror man, av en moraliskt tveksam italiensk journalist som vägrade ge sig och spårade utbetalningar från förlaget till en person som efter ”avslöjandet” gått under jorden. Ferrantes debut ”Plågsam kärlek” (L’amore modesto) gavs ut 1992, men det var inte förrän den beryktade Neapelsviten som Ferrante nådde internationell framgång. ”Plågsam kärlek” är den första i Ferrantes Kärlekstrilogi som även fast de skiljer sig från Neapelsviten både i dramatiskt upplägg, omfång och stil fortfarande bär spår av en fantastiskt författare och berättare. Oavsett om hen är anonym eller inte. Att Ferrantes böcker säljer som smör över hela världen och läsare hyllar hennes texter som beroendeframkallande visar också på att det inte var det faktum att upphovspersonen var anonym som gjorde böckerna speciella, utan det var helt enkelt på grund av att deras oerhörda kvalitet och förmåga att fängsla alla som plockade upp dem. BILD: SARAMAC KEY