Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10 »Gödslet luktar i
nte ens eftersom allt som kan lukta är nedbrutet.« /sven Göran sjöholm Örebros nya biogasanläggning är fabriken utan baksidor. Här bildas ett sunt kretslopp – helt utan miljöbelastande avfall eller utsläpp. Biogasen från anläggningen driver Örebros nya stadsbussar. > gasen går via ledning från biogasanläggningen till stadens två tankställen för biogas och till den nya bussdepån. – Den biogas vi producerar här beräk- nas spara utsläpp motsvarande drygt 14 000 ton fossil koldioxid per år. Biogödsel till bönderna Det extra fina i kråksången är att även den massa som blir kvar efter biogasproduktionen kommer till nytta. Det har nämligen blivit biogödsel som kan gå tillbaka till åkrarna hos de lokala lantbrukarna. – Vår biogödsel ersätter det miljöbelastande konstgödslet, och den gör det möjligt för bönderna att odla ekologiskt. Den luktar inte ens eftersom allt som kan lukta är nedbrutet, säger Sven göran Sjöholm. Det finns med andra ord bara fördelar med biogasproduktionen? – Javisst, biogas har visserligen bildats naturligt i alla år. Men här produceras den storskaligt under kontrollerade former och renas till fordonsgas. resultatet är genialt. Text: Pia runfors samverkan skapar mer koll Bättre kollektivtrafik i Mälardalen. det är utgångspunkten för Mer Koll – ett samverkansprojekt som nyligen drog igång med länstrafiken Mälardalen i spetsen. Mer Koll sjösattes i augusti och är ett samarbete inom Länstrafiken i Mälardalen och även i bland annat Västmanlands alla kommuner. genom att samverka vill man skapa en attraktiv kollektivtrafik som gör det lättare att resa dagligen – inom Mälardalen och mellan regioner. I praktiken innebär det bland annat bättre samordning mellan buss- och tåganslutningar och nya gemensamma biljettsystem. Tillsammans ska man också förbättra marknadsföringen och peka på alla fördelar och möjligheter med kollektivtrafiken. 10 Målet är att fler resenärer väljer bort bilen och att antalet resande med kollektivtrafiken ska fördubblas fram till år 2020. Projektet har beviljats 13,8 miljoner i EU-stöd för att ”skapa nya samarbetsformer för att utveckla kollektivtrafik och infrastruktur och stärka kopplingen mellan trafikering och infrastruktur”. lär mer på: www.merkoll.se »Gödslet luktar inte ens eftersom allt som kan lukta är nedbrutet.« /sven Göran sjöholm Örebros nya biogasanläggning är fabriken utan baksidor. Här bildas ett sunt kretslopp – helt utan miljöbelastande avfall eller utsläpp. Biogasen från anläggningen driver Örebros nya stadsbussar. > gasen går via ledning från biogasanläggningen till stadens två tankställen för biogas och till den nya bussdepån. – Den biogas vi producerar här beräk- nas spara utsläpp motsvarande drygt 14 000 ton fossil koldioxid per år. Biogödsel till bönderna Det extra fina i kråksången är att även den massa som blir kvar efter biogasproduktionen kommer till nytta. Det har nämligen blivit biogödsel som kan gå tillbaka till åkrarna hos de lokala lantbrukarna. – Vår biogödsel ersätter det miljöbelastande konstgödslet, och den gör det möjligt för bönderna att odla ekologiskt. Den luktar inte ens eftersom allt som kan lukta är nedbrutet, säger Sven göran Sjöholm. Det finns med andra ord bara fördelar med biogasproduktionen? – Javisst, biogas har visserligen bildats naturligt i alla år. Men här produceras den storskaligt under kontrollerade former och renas till fordonsgas. resultatet är genialt. Text: Pia runfors samverkan skapar mer koll Bättre kollektivtrafik i Mälardalen. det är utgångspunkten för Mer Koll – ett samverkansprojekt som nyligen drog igång med länstrafiken Mälardalen i spetsen. Mer Koll sjösattes i augusti och är ett samarbete inom Länstrafiken i Mälardalen och även i bland annat Västmanlands alla kommuner. genom att samverka vill man skapa en attraktiv kollektivtrafik som gör det lättare att resa dagligen – inom Mälardalen och mellan regioner. I praktiken innebär det bland annat bättre samordning mellan buss- och tåganslutningar och nya gemensamma biljettsystem. Tillsammans ska man också förbättra marknadsföringen och peka på alla fördelar och möjligheter med kollektivtrafiken. 10 Målet är att fler resenärer väljer bort bilen och att antalet resande med kollektivtrafiken ska fördubblas fram till år 2020. Projektet har beviljats 13,8 miljoner i EU-stöd för att ”skapa nya samarbetsformer för att utveckla kollektivtrafik och infrastruktur och stärka kopplingen mellan trafikering och infrastruktur”. lär mer på: www.merkoll.se
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16