Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö Sida 2
Nöjesnytt Växjö Sida 3
Nöjesnytt Växjö Mingel
Nöjesnytt Växjö Sida 5
Nöjesnytt Växjö Sida 6
Nöjesnytt Växjö Sida 7
Nöjesnytt Växjö Sida 8
Nöjesnytt Växjö Sida 9
Nöjesnytt Växjö Karl-Oskar dagarna
Nöjesnytt Växjö Sida 11
Nöjesnytt Växjö Eric Saade
Nöjesnytt Växjö Sida 13
Nöjesnytt Växjö Eric Amarillo
Nöjesnytt Växjö Sida 15
Nöjesnytt Växjö Sida 16
Nöjesnytt Växjö Sida 17
Nöjesnytt Växjö Sida 18
Nöjesnytt Växjö Sida 19
Nöjesnytt Växjö Sida 20
Nöjesnytt Växjö Sommarmode
Nöjesnytt Växjö Sida 22
Nöjesnytt Växjö Sida 23
Nöjesnytt Växjö Sida 24
Nöjesnytt Växjö Sida 25
Nöjesnytt Växjö Sida 26
Nöjesnytt Växjö Sida 27
Nöjesnytt Växjö Sida 28
Nöjesnytt Växjö Sida 29
Nöjesnytt Växjö Sida 30
Nöjesnytt Växjö Sida 31
Nöjesnytt Växjö Sida 32
Nöjesnytt Växjö Sida 33
Nöjesnytt Växjö Sida 34
Nöjesnytt Växjö Sida 35
Nöjesnytt Växjö Sida 36
Nöjesnytt Växjö Sida 37
Nöjesnytt Växjö Sida 38
Nöjesnytt Växjö Sida 39
Nöjesnytt Växjö Sida 40
Nöjesnytt Växjö Sida 41
Nöjesnytt Växjö Sida 42
Nöjesnytt Växjö Sida 43
Nöjesnytt Växjö Sida 44
Nöjesnytt Växjö Sida 45
Nöjesnytt Växjö Sida 46
Nöjesnytt Växjö Sida 47
Nöjesnytt Växjö Sida 48
Nöjesnytt Växjö Sida 49
Nöjesnytt Växjö Sida 50
Nöjesnytt Växjö Sida 51
Nöjesnytt Växjö Sida 52
Nöjesnytt Växjö Sida 53
Nöjesnytt Växjö Sida 54
Nöjesnytt Växjö Sida 55
Nöjesnytt Växjö Sida 56
Nöjesnytt Växjö Sida 57
Nöjesnytt Växjö Sida 58
Nöjesnytt Växjö Sida 59
Nöjesnytt Växjö Sida 60
Nöjesnytt Växjö Sida 61
Nöjesnytt Växjö Sida 62
Nöjesnytt Växjö Sida 63
Nöjesnytt Växjö Sida 64
Nöjesnytt Växjö Sida 65
Nöjesnytt Växjö Sida 66
Nöjesnytt Växjö Sida 67
Nöjesnytt Växjö Krog-och Caféguide
Nöjesnytt Växjö Sida 69
Nöjesnytt Växjö Sida 70
Nöjesnytt Växjö Sida 71
Nöjesnytt Växjö Sida 72
Nöjesnytt Växjö Sida 73
Nöjesnytt Växjö Sida 74
Nöjesnytt Växjö Sida 75
Nöjesnytt Växjö Sida 76
Nöjesnytt Växjö Sida 77
Nöjesnytt Växjö Sida 78
Nöjesnytt Växjö Sida 79
Nöjesnytt Växjö Sida 80
Nöjesnytt Växjö Sida 81
Nöjesnytt Växjö Sida 82
Nöjesnytt Växjö Sida 83
Nöjesnytt Växjö Recensioner SIONERMUSIKRECENSIONER
RECENSIONERRECENSIONREC IN FLAMES "Sounds of a playground fading" (Razzia/Sony) På nätet: www.inflames.com n n n Efter första lyssningen av In Flames nya platta "Sound of a playground fading" gnager det en liten, liten negativ känsla. Jag är till en början inte riktigt säker på vad den innebär men den finns där. Göteborgs metalstorheter verkar i alla fall ha slagit klackarna i backen rejält inför arbetet med nya albumet och tittat bakåt. Det är nästan lite 80-talsinspirerat, mest synligt i de övertydliga, men väldigt snygga solon som herrar Björn Gelotte och Niclas Engelin (ersatte bandets grundare Jesper Strömblad förra året) levererar. Resultatet är ett album fullproppat med hitlåtar och en produktion som nog är den bästa jag någonsin hört av ett svenskt metalband. Bredden på låtmaterialet är imponerande och arrangemangen stundtals lysande. Samtidigt sjunger Anders Fridén mer trasigt och mer utlämnade än han någonsin gjort tidigare. Och det lyfter. Men det är det där gnagandet, det är något som inte stämmer. Det känns nästan för utstuderat. Inget som riktigt skaver (bortsett från rösten) och jag har redan tröttnat på de mest omedelbara refrängerna. Och så är det sista låten "Liberation". Den är helt malplacerad och har en refräng som är så AOR att det nästan är oförlåtligt. Tror nog att fansen blir lika tudelade som jag inför det här verket. HENRIK LARSSON BENNY ANDERSSONS ORKESTER "O klang och jubeltid" (Mono music/Universal) På nätet: www.bennyanderssonsorkester.se n n När man åstadkommit Sveriges största internationella musikframgång, när man skrivit landets mest älskade musikal, när ens senaste popvisa fick slitas loss från Svensktoppen med schaktmaskin? Vad gör man då? Man siktar högre. Man strävar efter det tidlösa och vaskar efter ett guldkorn att lägga till "den svenska låtskatten". På nya "O klang och jubeltid" letar Benny Andersson efter sångerna som kan sjungas på bröllop, skolavslut- PATRICK WOLF "Lupercalia" (Hideout/Mercury/Universal) På nätet: www.patrickwolf.com n n n n n SOPHIE ELLIS-BEXTOR "Make a scene" (Universal/EBGB) På nätet: www.sophieellisbextor.net n n Hon var ju kul i början, Sophie Ellis-Bextor. "Murder on the dancefloor" som plågade dansgolven i början av 2000-talet, var ändå ett stycke lovande upplyftande discopop. Med fjärde albumet "Make a scene" har den brittiska sångerskan stegat åt ett helt annat håll och helt förvandlat det snyggt upperclass-svala till en natt på ishotellet i Jukkasjärvi typ. "Make a scene" är lika kall och blank som ett kylskåp i rostfritt stål och Ellis-Bextor framstår i sina bästa stunder som Kylies tristare skugga. Inte ens Ed Harcourt-skrivna "Cut straight to the heart" lyfter helhetsintrycket. Om det inte var så förbenat klanderfritt genomfört hade det blivit en etta i betyg. SARA HALDERT Ett skepp kommer lastat, med berusande kärlek, glädje och hopp inför framtiden. Avsändare är den 27-åriga, skolade men orädda popmusikern Patrick Wolf, som bor och verkar i London. "Lupercalia" är hans femte album. Det är också hans nöjdaste och folkligaste hittills. Skivan är döpt efter en uråldrig, romersk fruktsamhetsfestival och inspirerad av Wolfs kärlek till sin trolovade. Låter det pretentiöst? Det är just vad det är. Men det är också helt oemotståndligt. Patrick Wolf har lämnat den mörka hybrid av folk, pop och elektronika som han skivdebuterade med 2004, och låtit sig själv blomma ut i en samling storslagna, romantiska poplåtar med så hög hitfaktor att både David Bowie och Lady Gaga borde bli avundsjuka. De äldre fansen lär sakna mörkret, men Wolfs lekfullhet och unika tilltal finns kvar, även i sprudlande dansanta låtar som "The City", "House" och "Together". I hemlandet kallas den karismatiske engelsmannen ofta för underbarn. Nu har han han blivit en underman. "Lupercalia" är Patrick Wolfs mest fulländade album hittills. REBECKA LJUNG BLACK LIPS "Arabia mountain" (V2/Playground) På nätet: www.black-lips.com n n n n Vice-slynglarna i Black Lips brakade igenom med ett packat asgarv och en vansinnigt vinglande energi. Garagerock hade inte varit så roligt sen MC5 lade ner yxorna. Med förra skivan etablerade sig bandet som något mer än ett hajpat partytrick och med "Arabia mountain" visar kvartetten att de är här för att stanna. Jämfört med tidigare plattor är trycket lite lägre, det är större fokus på låtar och arrangemang, lite mindre skit i allt. Tråkigt? Tvärtom. Utan att för ett ögonblick överge attityden har Black Lips lyckas variera sitt uttryck på ett överraskande kreativt sätt. Det är samtidigt hetsigt och tillbakalutat, nervöst och drygt, en kokande ångpanna och en ljummen folköl. Efterfest på ett hustak i sommar - här är ditt soundtrack. CARL CATO ningar och begravningar, om 150 år. Skivan inleds med att Helen Sjöholm name-droppar "Den blomstertid nu kommer" och de enda vettiga referenserna här är djupt folkliga kompositörer som George Riedel eller just Israel Kolmodin. Det är ett imponerande projekt för det krävs ett starkt material om man vill väva en visa som håller lika länge som Kolmodins älskade psalm. Lyckas Benny Andersson med sina högtflygande ambitioner? Det får kommande sekels skolbarn avgöra när det är deras tur att gå på begravning. Högst troligen kommer de här låtarna återinsätta Benny Andersson och hans orkester som kung och hov i Svensktoppens rike. Såväl titelspåret som instrumentella "Sorgmarsch" och musikalsnyftaren "Vilar i din famn" kommer att borra sig in som skabb under skinnet på stora delar av det svenska folket. Samtidigt är det inte utan att det vänder sig i magen när albumets väldiga pretentioner framträder. I Helen Sjöholm, Tommy Körberg och Björn Ulvaeus har Benny Andersson tveklöst hittat samarbetspartner från sista ledet i det svenska musiklivets näringskedja. Men bara en toppkonsument som sitter överst på köttberget kan tycka att det här är en rakt igenom lyckad idé. Skriv ni för evigheten om det har blivit dags för det. Vi andra, vi som har lite längre dit, vi har svårt för kärlekslåtar där huvudpersonerna kallas Yin och Yang. CARL CATO GOVERNOR ANDY "Dagen då dollarn dog" (KBC/Border) På nätet: www.myspace.com/governorandyonline n n n Det börjar lovande, den svenska reggaeveteranen Governor Andys femte album. Första singeln "Landet inte på riktigt" tvingar knäna att gunga i takt. Refrängen etsar sig fast i hjärnan och lurar lyssnaren att en temaskiva om propaganda, inflation och skuldfällor faktiskt kan vara riktigt kul. Även "Domens dag" är en uppfriskande låt, med sitt elektroniska sound, och skivans titelspår är medryckande. Men i övrigt är skivan något tråkig. Den bjuder på en hel del "Babylon", andra reggaeklyschor och nödrim, och låten "Ragnar Pajsarn" är så gnällig att det blir olidligt. Hur som helst låter "Dagen då dollarn dog" större och mer välgjord än Governor Andys tidigare album. Den fungerar garanterat på sommarens fester, men i höst minns vi nog bara två-tre låtar. REBECKA LJUNG 84 | nöjesnytt
Nöjesnytt Växjö Sida 85
Nöjesnytt Växjö Sida 86
Nöjesnytt Växjö Sida 87
Nöjesnytt Växjö Sida 88
Nöjesnytt Växjö Sida 89
Nöjesnytt Växjö Sida 90
Nöjesnytt Växjö Sida 91
Nöjesnytt Växjö Serier
Nöjesnytt Växjö Sida 93
Nöjesnytt Växjö Sida 94
Nöjesnytt Växjö Sida 95
Nöjesnytt Växjö Sida 96