Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ledare: Vår agenda håller i längden
Sten Kort & gott: Pris till Lunds tingsrätt, hårda
hockeypriser, Ernst gillar sten mm
Sten Stenbrottet: Tranås
Sten Intervju: Helena Bjarnegård, riksarkitekt
Sten Årets sten 2019: Orsasandsten
Sten Tema inredning: Naturlig harmoni
Sten Projekt: Restaurant Frantzén
Sten Porträttet: Gert Wingårdh PORTRÄTTET GERT WIN
GÅRDH BALANSKONSTNÄREN Från barndomens stenbrott till Nationalmuseum. Kalkstenen har alltid varit en del av Gert Wingårdhs liv och arkitektur. — Det är ett material som alltid fungerar, oavsett åt vilket håll man vill dra inredningen, säger han. TEXT PETER WILLEBRAND FOTO ANNA RUT FRIDHOLM G 26 ert Wingårdh har allt mer klivit in i rollen som arkitekturens folkbildare. Han dyker upp i olika samman - hang, öppnar sitt hem för tv-tittarna och guidar runt i och kommenterar husdrömmar, allt med en tillbakalutad auktoritet som påminner om när Leif GW Persson uttalar sig i olika rättsfall. Men till skillnad mot den pensionerade krimprofessorn är Gert Wingårdh i högsta grad fortfarande operativ på fältet. Arbetet med Nationalmuseum har på kort tid blivit en publiksuccé som överstigit alla prognoser och belönats med mängder av arkitektpriser, däribland Stenpriset. Samtidigt har Gert Wingårdh tidigare utmärkt sig med uttalanden som ”Jag vill inte rita nya hus som liknar äldre tiders.” Men det betyder inte att han har undvikit projekt där restaurering varit en stor del av huvudspåret. – Nej, inte alls. Vi stod till exempel inför många liknade utmaningar när vi under 90-talet arbetade med kvarteret Tigern mitt - emot Rosenbad, med delar från både 1700-talet och 1800-talet. Vi renoverade, förnyade och glasade över en gård. Arbetet med Nationalmuseum har varit en balansakt mellan tradition och förnyelse, med sikte på den ursprungliga visionen, signerad den tyske arkitekten Friedrich August Stüler, och där svenske Fredrik Wilhelm Scholander stod för den invändiga gestaltningen. – En stor del av arbetet har varit just den rumsliga närvarokänslan, att återskapa miljöer och släppa ljuset tillbaka in i delar som museet förlorat kontakten med, just för att de inte tagits i anspråk under så lång tid, förklarar Gert Wingårdh. – När vi öppnade alla igensatta fönster – drygt 300 – blev det uppenbart hur enkelt förklarat huset en gång varit, och att det rent praktiskt gick att få fram 20-30 procent mer tillgänglig yta. Ur besökarens perspektiv har de två ljusgårdarna, med den magnifika glaskupolen i taket som även fungerar som ljuddämpare, verkligen gett museet dess öppna karaktär. Kombinerade med de nya för ventilations- och klimatanläggningarna, dolt insprängda i berget under ljusgårdarna, utgör de bokstavligen museets lungor och bildar ett slags plaza. Även logistiken som styr flödet av människor både inomhus
Sten Projekt: Parkaden
Sten Aktuellt: Agenda 2030
Sten Projekt: Infinite Eight
Sten Krönikan: Jörgen Lundgren
Sten Fråga Kurt & Kai: Konsoller, stenrengöring oc
h uppdaterad hemsida
Sten Aktuellt: Fullsatt årsmöte
Sten Marknaden