Marknad 1
gäller att både ha en bra rutin och en bra reviso
r. I början skötte jag bokföringen själv, men det är inte sådant jag vill hålla på med. Jag vill syssla med det jag tycker är intressant och det är att arbeta med trä. För några år sedan fick du ta hand om en Stradivarius ol. Berätta. – Det var ett instrument som ägs av Järnåkerstiftelsens Instrumentfond och jag hade fått låna den för att studera och ha som förlaga när vi byggde några oler efter den principen. Det var intressant att få se ett sådant instrument på nära håll. Vad är det som är speciellt med just dessa fioler? – Ingenting. Egentligen. Allt sitter i huvudet på den som köper och spelar. Det är givetvis jätte na instrument, men de är inte värda 20 miljoner. Det handlar enbart om en smart marknadsföring och det finns betydligt bättre instrument att köpa som är nytillverkade. Stradivarius ansågs vara sin tids bästa instrumentmakare, men efter det har det handlat om marknadsföring och att trissa upp priser av säljare. Inget annat. De här fiolerna är egentligen att betrakta som konstverk. Det har gjorts blindtester där man jämfört och… ja, allt sitter i huvudet på den som spelar. Har man ett instrument som man vet är dyrt så blir det lite roligare att spela på. Att ha något masstillverkat skräp från Kina som knappt kan kallas för fiol kan göra att även den bäste tappar lusten att spela. Det sägs att Antonio Stradivarius lackblandning var unik och att det gjorde att han fick en speciell klang i sina fioler. – Det kanske var så, men oftast är originallacken för länge sedan borta på de gamla instrumenten och ersatt med annan. Sedan är det så att varje instrumentmakare har sin egen speciella blandning och det gör att varje tillverkare har en unik blandning. Även här handlar det mycket om mytbildning och marknadsföring. Säljarna av dessa Stradivarius oler vill ju att de ska vara unika på alla sätt. Allt för att rättfärdiga en astronomisk summa pengar. Vad är vanligaste skadan som du får in? – Sprickor och att man tappat instrumentet. Sedan är väldigt mycket jobb med underhåll så som att byta tagel på stråken. Har man testat andra material i tillverkningen än trä? Typ kol ber? – Man har provat syntettagel till stråkarna, men det fungerade inte bra. Sedan vet jag att man bygger el oler i kol ber, men det är ingenting jag sysslar med. Varken el eller den typen av fioler. Fioler är stränginstrument. Till gitarr nns det en uppsjö av olika strängtillverkare och även tjocklekar på strängarna. – Så är det inte för fiol. Det finns ett standardset om fyra strängar som lite olika tillverkare gör. Strängar kostar från 350 kronor per set upp till 1 500 kronor, lite beroende på tillverkare och vad de gjort strängen av. En som spelar på amatörnivå byter kanske strängar en gång per år. En yrkesmusiker byter två till fyra gånger per år. Har de som spelar flera fioler att byta mellan? – Som gitarrister som har olika gitarrer för olika ändamål? Oftast har man inte er instrument. Kanske två om man väljer att spela folkmusik. Jag vet att det 25