Marknad 1
DENNA SIDA ÄR ETT SAMARBETE Mats Bengtsson är reg
ionchef för Örebroregionen samt Västerås. Kundernas önskemål är Seniorbolagets fokus Text // Thomas Helsing Foto // Tomas Karlsson Seniorbolaget startade redan 2008 på Tjörn och har funnits i Örebro i ett tiotal år. Mats Bengtsson är regionchef för Örebroregionen plus Västerås och är den som ser till att hitta seniorer till kundernas varierade uppdrag. När vi gör ett besök berättar han om ett varierat jobb där han ofta får agera problemlösare. – Det kan ringa någon och vilja ha hjälp med något specifikt som att sätta upp en lampa eller stryka en gardin och då får jag försöka hitta någon som kan utföra den tjänsten, berättar han. För det är hela tiden kundens önskemål i fokus och medan han för det mesta lyckas lösa förfrågningarna får han ibland se sig besegrad. – En gång ringde en kund som ville ha hjälp att sköta om sex stycken hönor och en tupp. Jag fick försöka lösa det men just denna gång slutade det med att de hittade någon på egen hand. Men får vi en förfrågan så undersöker vi alltid om vi kan hjälpa kunden, understryker Mats. Vi glider snart in på den annalkande våren och alla utomhusjobb som kommer med den. Mats har redan börjat få förfrågningar om trädbeskärning och snart är det dags att rulla ut gräsklipparna. – Det blir mycket utomhusjobb under våren och sommaren. Vi har dels måleriarbeten men också trädgårdsuppdrag där vi bland annat kan klippa gräs och häckar. Och beskärning av fruktträd, det ska ju göras nu, tillägger han. Ett av de vanligaste uppdragen är städning och fönsterputs som rullar året om. Seniorbolaget utför såväl normal städning som flyttstädning och grovstädning av olika slag. Många uppdrag är återkommande och därför skickar Seniorbolaget samma senior till samma kund. På så sätt får kunderna en trygghet i att på förhand veta vem det är som utför uppdraget och får en personlig relation till sin uppdragstagare. – Det är en av våra största styrkor att kunna göra det. Därför ser vi det också som viktigt att våra uppdragstagare har direktkontakt med kunden. Då skapas dessutom en social kontakt som är betydelsefull för många, berättar Mats. Den vanligaste frågan han får från potentiella kunder är hur mycket det kostar och det brukar vara svårt att svara på över telefon. – Vi har som princip att alltid åka ut och titta på objektet först. Handlar det om en flyttstädning så kan exempelvis två treor se väldigt olika ut och då tittar vi först och sedan förhandlar vi fram ett pris. En annan anledning till att vi vill se objektet är så att vi kan få in rätt kompetens för uppdraget. Handlar det om ett snickeriarbete kanske en snickare inte har rätt kompetens och då behöver vi ta in någon annan som kan utföra jobbet, förklarar Mats. För tillfället har Seniorbolaget ett femtontal aktiva seniorer inom områden som städning, trädgårdsarbete, snickeri och måleri men Mats säger att de hela tiden är på jakt efter fler som vill och kan ta uppdrag. Var går gränsen för när man är senior hos er? – Vi har haft någon som var under 50 år vid något tillfälle, men i regel brukar våra seniorer vara äldre. Och alla är inte pensionärer, en del har några år kvar till pensionen. Men återigen är det i grunden kunderna som bestämmer vem vi behöver ta in. Saknar ni någon speciell kompetens just nu? – Vi täcker in hela Örebro län, så det är ett stort område. Inom trädgårdsskötsel och städ har vi många aktiva seniorer. Vi har dock svårt att hitta seniorer med rätt typ av kompetens inom exempelvis el och rörmokeri. Det gäller för oss att ha en stor stock av aktiva så att vi kan få ut någon på ett uppdrag snabbt. 35