Maskinkontakt 1
Reservdelar, Utrustning, Underhåll MK 9/17 Vi har
ljusramperna. Du väljer skylten, vi bygger den! Vet du någon mer som borde läsa Maskinkontakt? Tipsa oss - klicka här! Mötesfria vägar säkrare – men slits snabbare Mötesfria vägar har reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. Nu visar en VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav. – Jämförelser har visat att utvecklingen av spårdjup ökade upp till 60 procent på de enfi liga sträckorna av mötesfria vägar. Det blir färre sidoförfl yttningar av fordonen, vilket resulterar i slitage och att belastningen koncentreras till smala spår längs med vägsträckan, säger Terence McGarvey, forskningsingenjör på VTI. På enfi liga sträckor av 2+1-vägar minskade sidoförfl yttning med 24 procent bland lätta motorfordon och 19 procent bland tung trafi k. Minskningen för 1+1-vägar är ännu större: 44 procent respektive 39 procent. – Den accelererade nedbrytningen uppstår på grund av designen. För att minska nedbrytningen behövs en förbättrad design, till exempel breddade mitt- och sidovägrenar som ökar sidoförfl yttning av fordon eller modifi erade asfaltsblandningar som står emot deformation. Sådana åtgärder kräver dock större initiala investeringsinsatser, säger Terence McGarvey. En stor andel högtrafi kerade vägar i Sverige har omvandlats till så kallade 2+1-vägar. Detta för att minska risken för frontalkrockar. Mötesfria vägar gör att säkerhetsnivåer liknande de på motorvägar kan åstadkommas till en mycket lägre kostnad än vid en ombyggnation till motorväg eller vägbana med dubbla körfält. Men det nya rapporten från VTI visar alltså att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar. 38 www.maskinkontakt.se En genomgång av tekniska krav visade att det kanske inte är lämpligt att använda ett existerande slitlager när man designar mötesfria vägar. Beroende på volymen av trafi k kan det behövas ökade tekniska krav i omvandlingen från en traditionell väg till mötesfri väg. Användande av undermåliga existerande slitlager kan öka slitaget med 30 procent.