Brobyggardagen 2020 1
Valvbågen börjar monteras
TRAFIKVERKET: 64 911 viltolyckor inträffade under 2019, 800 mil viltstängsel till trots. Detta enligt Viltolycksrådet. Viltstängslen styr djuren men de stoppar dem inte, det blir en barriäreffekt, och förr eller senare hittar viltet ut i trafiken. Bygget av väg 51 mellan Svennevad och Kvarntorpskorset startade sommaren 2017 och i juni 2019 tog Trafikverket beslut om att komplettera med en faunapassage vid bergsskärningen sydväst om Pålsboda. NCC har entreprenaden för vägprojektet som i sin tur anlitat FLA Geoprodukter som leverantör för faunapassagen, där trafiken går i en tunnel och viltet passerar ovanför. Konstruktionen är en valvbåge typ SuperCor av stålplåt med stödmur av gabioner. Den är byggd vid högsta punkten av bergskärningen och dimensionerna är imponerande med en spännvidd om 15,72 meter och en topplängd om 21,61 meter. Gabionmuren är 11 meter hög och 50 meter lång. -I detta fall blir hela konstruktionen synlig för trafikanterna vilket vi tycker är roligt eſtersom den är lite unik med de rostfria gabionerna. De flesta rörbrokonstruktionerna syns inte eſtersom de oſtast byggs för att leda vatten, eller ” Vi bygger en bro för älgarna och deras vänner!” som gång- och cykelbana under vägar, men vi ser gärna att det byggs fler av denna typ med underpassage för trafiken, säger Christian Lundqvist från FLA. -En valvbronkonstruktion av stålplåt har en förhållandevis kort byggtid jämfört med andra lösningar vilket innebär att man kan öppna trafiklösningen tidigare, förklarar Christian Lundqvist, och tillägger att det gäller för alla typer av rörbrokonstruktioner. Stålplåten har också lågre klimatpåverkan. Faktaruta Projekt Faunapassage Väg 51 Svennevad-Kvarntorp delen Svennevad-Pålsboda Byggdatum: Höst 2019 Konstruktör: Sweco Entreprenör: NCC Leverantör FLA Geoprodukter Brotyp: Valvbåge SuperCor placerad på platsgjutna betongfundament Jordarmering: Geonät Secugrid Spännvidd: 15,72 meter Topplängd: 21,61 meter