Brobyggardagen 2020 1
Trafikens belastning kan oftast pågå under injekt
eringsarbetet Lösningen Vad innebär detta: Hydrofobiteten gör att vi får erosionsskydd, vatten i hålrum ersätts med betong. Massan blandar sig inte med vatten. Möjligheten till densitetsvariation gör att vi inte ökar trycket på marken vilket reducerar nya sättningar. Massan pumpas med låga tryck. Hela aktiviteten kan göras under drift. Vilket gör metoden, snabb, kostnadseffektiv, miljöriktig. Varför uppstår ovanstående sättningar? Detta beror på fordonens kraftbelastning på vägbanan (avlastas) då det uppstår en uppåt fjädrande rörelse vid passagen av sättningen när de åker in på brokonstruktionen och sedan ”landar” med stor kraft (hela ekipaget gungar upp och ned med hela sin vikt) när de kör av bron. Teori och tankar: Fyllnadsmaterialet som använts vid återfyllnaden ”vandrar” åt sidorna och sättningar uppstår. Detta beror på att den energivåg som finns i vägbanken ”krockar” med betongkonstruktionen och vänder tillbaka. Materialets stabilitet klarar inte detta då nästa hjulaxelpar genererar en ny energivåg som ”krockar” med tidigare reflekterad energivåg och även med betongkonstruktionen. Energin måste ta vägen någonstans om materialet är för löst för belastningen det utsätts för. Därför ”växer” sättningarna mer och mer då energin blir större och större allteftersom svackorna ökar i storlek. Åtgärdsförslag: Målet är att materialet skall ligga stilla och inte ”vandra” och inte innesluta vatten. Att injektera makadamfyllningen med en hydrofob lättbetong som är lågviskös och kan fylla upp alla håligheter i makadamfyllningen gör att ”stenarna inte kan glida på varandra”. Bärigheten ökar markant då det blir stenens hårdhet som skickar energivågen vidare ut i omgivande material och dessutom kommer energivågen att få en större spridning och ”ebba ut” i mycket större ytor. När man injekterar med Lätta hydrofobiska betongmassor: - Injekteras även undergrunden och ”errosionsproblem under grundvattennivå minimeras. - Fylls inte hålrum med vatten och demolerande frysrisker minimeras. - Mycket mindre risk för sättningar uppstår och därmed minskar risken för ett ”självväxande problem”. Allt injekteringsarbete sker oftast från sidorna Målet är att materialet ska ligga stilla och inte vandra 38 • BROBYGGARDAGEN 2020 av vägbanken med endast reducerad trafikhastighet. Trafikens belastning kan oftast pågå under injenteringsarbetet. n