Advokaten 1
NYHETER ADVOKATKRITIK Advokater får agera bank åt
Migrationsverket Trots upprepade påminnelser lyckas Migrationsverket inte betala advokat Joakim Sörmdal för hans arbete som offentligt biträde. – Det handlar om stora summor. Om byrån varit nystartad hade vi fått akuta likviditetsproblem, säger Joakim Sörmdal. För drygt ett år sedan började Advokatbyrån Sörmdal en revision för att kontrollera hur deras kostnadsräkningar betalats. Byrån fann då att en mängd kostnadsräkningar till Migrationsverket var obetalda trots att beslut fattats i ärendet sedan länge. Förklaringen kan alltså inte enbart vara långa handläggningstider, påpekar Joakim Sörmdal. – Det kan ta mycket lång tid innan ersättningen betalas ut trots att beslut är fattat, säger han. sedan dess har sörmdal och hans kollegor påmint och stött på Migrationsverket gång på gång. Somliga räkningar har betalts, andra är fortfarande obetalda. Många gånger hävdar också Migrationsverket felaktigt att kostnadsräkningar är betalda. – Det är svårt att få en lösning på detta. Det fungerar välDe äldsta kostnadsräkningarna där Joakim Sörmdals byrå väntar på betalning från Migrationsverket är nu två och ett halvt år gamla, trots otaliga påminnelser. Förutom att trasslet innebär att advokatbyrån ligger ute med mycket pengar, och i praktiken agerar bank åt Migrationsverket, tar revisionerna och uppföljningen mycket tid i anspråk. digt bra hos domstolarna, men Migrationsverket verkar inte ha någon central koordinering av ekonomin, och ingen vill riktigt ta på sig ansvaret, säger Joakim MIGRATIONSVERKET SVARAR ”Olyckligt att man upplever att man får vänta länge” Långa handläggningstider av ärenden och omorganisation är orsaken till att biträden fått vänta länge på sina ersättningar, enligt Migrationsverket, som konstaterar att det nu börjar bli bättre. Migrationsverket har valt att besvara Advokatens frågor skriftligt. Presskommunikatören Linn Nilsson förklarar i svaret att verket enligt rättshjälpslagen ska ta ställning till ersättningen i samband med att man fattar beslut i det aktuella ärendet som för10 ordnandet gäller. Verkets långa handläggningstider under perioden 2015–2016 har därför också gjort att biträden fått vänta länge på ersättningen. Enligt Linn Nilsson är det naturligtvis ”olyckligt om man upplever att man får vänta länge på utbetalning av sin ersättning”. Hon påpekar dock att Migrationsverket, för att minska problemen som orsakas av långa handläggningstider, har utökat möjligheterna för offentliga biträden att kunna få förskottsutbetalning för bland annat utlägg. Situationen har också blivit bättre. ”Handläggningstiderna för nya ärenden är idag inte lika långa vilket innebär att ersättningen till de offentliga biträdena kan betalas ut snabbare” skriver Linn Nilsson i sitt svar. förutom långa handläggningstider har också Migrationsverkets omställningsarbete till följd av minskande flyktingströmmar spelat in. Linn Nilsson skriver att omställningen gjort att ”personal har fått sluta eller placerats på nya befattningar inom myndigheten. Detta har i vissa fall gjort att det ersättningsbeslut som ska fattas eller det betalningsunderlag som ska gå till utbetalning inte har skickats iväg i tid. Detta är beklagligt men ska i de allra flesta fall nu vara åtgärdade”. linn nilssons råd till biträdena för att undvika trassel med kostnadsräkningar är att de ska skicka kostnadsräkningar ”i samband med slutyttrandet i enlighet med gällande rutiner” och inte löpande. UÖ ADVOKATEN NR 7 • 2018 Sörmdal, som ofta mötts av beskedet att den ansvarige för ett ärende och därmed kostnadsräkningen slutat eller gått över till andra uppgifter. De äldsta kostnadsräkningarna där byrån väntar på betalning från verket är nu två och ett halvt år gamla, trots otaliga påminnelser. Förutom att trasslet innebär att advokatbyrån ligger ute med mycket pengar, och i praktiken agerar bank åt Migrationsverket, tar revisionerna och uppföljningen mycket tid i anspråk. – Jag har en kollega specialiserad inom migrationsrätt som har slutat som advokat på grund av att det var så svårarbetat just med Migrationsverket, säger Joakim Sörmdal. för advokatsamfundet kommer Joakim Sörmdals kritik inte som någon nyhet. Samfundet får många rapporter och frågor från advokater med liknande erfarenheter, och har i en rad sammanhang påtalat problemen för Migrationsverket. – Det är givetvis helt oacceptabelt att advokater inte får betalt för sitt arbete inom rimlig tid. Jag vet att Migrationsverket har försökt att lösa detta, men av för mig obekanta skäl lyckas man inte få det att fungera, säger Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg. UÖ FOTO: HANS NILSSON