Advokaten 1
nar erfarenhet, och vi skulle ha gjort utredninge
n på tre timmar. Så timkostnaden säger tyvärr väldigt lite, konstaterar hon. Martin Pekkari resonerar på samma sätt. – Jag har stor respekt för att det är svårt att utvärdera pris som inte är ett timpris. Särskilt gäller detta för ramavtal som ska täcka behovet av rådgivning i många olika typer av uppdrag: alltifrån stora projekt till löpande rådgivning och mer begränsade uppdrag. Samtidigt säger inte ett timpris något om den totala kostnaden för att genomföra ett uppdrag, utan utgör endast en angivelse av timkostnad utan koppling till hur mycket tid det tar för olika byråer att utföra ett uppdrag, säger han, och fortsätter: – Timpriset och sättet att utvärdera pris har därmed även en direkt koppling till bedömningen av kvalitet och den varierande expertis som olika byråer kan erbjuda. Här finns mycket att göra för upphandlande enheter. PRISAR IN SIG Oavsett hur den upphandlande myndigheten mäter kvaliteten på de erbjudna juristtjänsterna så går det förstås inte att komma ifrån att priset spelar roll i de allra flesta fall. Advokat Johan Jacobsson på Flood Herslow Holme advokatbyrå lyfter fram en, i hans tycke, bekymmersam följd av detta. – I några upphandlingar har vi stött på advokatbyråer som har lagt alldeles för låga anbud, med timpriser så låga som 350–450 kronor. De går inte att konkurrera med om man vill sälja en timme utan att gå med förlust, berättar Johan Jacobsson, som säger att hans byrå har förlorat dessa upphandlingar eller valt att inte delta. Johan Jacobsson ser flera problem som kan komma ur denna priskonkurrens. – Det är små byråer med bristande kompetens som i praktiken prisar in sig på myndigheter. Risken är stor att myndigheterna då får okvalificerad rådgivning. Och de stora väletablerade eller nischbyråerna lämnar inte ens anbud, fastslår Johan Jacobsson. Enligt LOU ska en upphandlande myndighet, om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, först ge anbudsgivaren en möjlighet att förklara sig. Om förklaringen inte är tillfredsställande ska myndigheten förkasta anbudet, alltså bortse från det i upphandlingen. I samband med Ehälsomyndighetens upphandling begärde Johan Jacobssons advokatbyrå en rättslig prövning av om regeln kan tillämpas på låga anbud vid upphandling av juridiska tjänster. Flood Herslow Holme misstänkte att en konkurrent som fått avtal med myndigheten hade lämnat mycket låga priser, och begärde att denna byrå skulle uteslutas från upphandlingen. Såväl förvaltningsrätten som kammarrätten gick dock på myndighetens linje och upphandlingen stod fast. Inte heller ansåg domstolarna att priserna kunde lämnas ut, eftersom det skulle kunna innebära skada för den upphandlade advokatbyrån. Johan Jacobssons byrå valde då att vända sig till Advokatsamfundets styrelse med önskemål om ett vägledande uttalande. För här behövs vägledning, påpekar Jacobsson. – De vägledande reglerna säger att ett arvode ska vara skäligt. Det ska ju egentligen gå åt båda hållen. Klienten ska inte skinnas, men advokaten ska inte heller ta egna ekonomiska hänsyn som påverkar rådgivningen Johan Jacobsson befarar att myndig heter kan få okvalificerad rådgivning när de handlar upp små byråer med låga priser. Undantagen kom till med det nya direktivet och finns i LOU. Om det inte är fråga om tvist eller process, utan vanlig juridisk rådgivning, gäller LOU. I Sverige ska tjänsten upphandlas enligt reglerna i 19 kap. LOU under förutsättning att värdet ligger över 586 000 kronor över ett räkenskapsår. Sverige har här valt att lägga sig betydligt lägre än LOU-direktivets dryga ADVOKATEN NR 7 • 2018 7 miljoner kronor. Enligt LOU är upphandlande myndigheter vid genomförande av upphandling enligt 19 kap. LOU skyldiga att följa alla EU-rättsliga principer: likabehandlingsprincipen, transparensprincipen, proportionalitetsprincipen, principen om ickediskriminering och principen om ömsesidigt erkännande. Upphandlingarna med värde överstigande 586 000 kronor ska annonseras i en offentligt tillgänglig elektronisk databas. Upphandlare är skyldiga att använda något av de förfaranden som finns i kap 19. Upphandlande myndigheter är också, när de använder sig av något av förfarandena i LOU med undantag för direktupphandling, skyldiga att fatta tilldelningsbeslut och skicka underrättelse om detta till dem som lämnat anbud. » 35 35