Advokaten 1
till klienten, till exempel genom att ta en ekono
misk risk i sin prissättning. För det gör man när man sätter ett så lågt arvode, menar han. PRISBILDER FÖRVÅNAR Även de andra intervjuade advokaterna uppger att de har stött på, eller haft misstankar om, anmärkningsvärt låga priser i olika upphandlingar. – Typiskt sett ser man inte priserna i upphandlingen, men utvärderingsmodellerna är ibland sådana att man kan inom ett visst spann räkna baklänges och se ungefär hur priserna från olika anbudsgivare ser ut. Då kan man ibland se prisbilder som man blir förvånad av, säger Martin Pekkari. Han menar även att det är viktigt att upphandlingar resulterar i att upphandlande enhet och de byråer som tilldelar avtal eller uppdrag har en samsyn kring förväntansbilden avseende relationen, inklusive priset. Annars riskerar man frustration och besvikelser på bägge sidor, vilket inte främjar relationen mellan advokat och klient. Ulf Djurberg har också han stött på timpriser som väckt förvåning. Han tror dock att många upphandlande myndigheter hissar varningsflagg när de ser timpriser som ligger långt under de normala. – De myndigheter som är riktigt – När advokatbyråer lägger sig väsentligt under den timtariff du får med ett offentligt förordnande, som vi å andra sidan säger är oskäligt lågt, och samfundet arbetar för att beloppet ska höjas, då blir det ju väldigt konstigt, sammanfattar Mühlenbock. ”När advokatbyråer lägger sig väsentligt under den timtariff du får med ett offentligt förordnande, som vi å andra sidan säger är oskäligt lågt, och professionella vet att de kommer att få antingen nystartade advokatbyråer som vill komma in på marknaden, eller firmor som verkligen vill komma åt ett visst juridikområde. Därför är det viktigt att det är kvalitetsparametrar som finns med när man bedömer, säger han, som annars ser en risk för att myndigheten får en leverantör som inte har tillräcklig kompetens. EvaMaj Mühlenbock påpekar att det inte är ovanligt samfundet arbetar för att beloppet ska höjas, då blir det ju väldigt konstigt.” eva-maj mühlenbock SEKRETESSFRÅGAN DELAR ADVOKATERNA Diskussionen om låga priser och vad som egentligen är skälig ersättning får många gånger föras utifrån rena gissningar och uppskattningar. Det vanliga vid upphandling av advokattjänster är nämligen att anbudsgivarna begär sekretess på just priset. De flesta advokaterna är positiva till sekretessen. – Priset är ett konkurrensmedel. Det kan ibland vara flera olika upphandlingar som pågår samtidigt. Då kan det skada den anbudsgivare som lämnar anbud, om myndigheten får veta exakt vad man har lämnat i andra upphandlingar. Dessutom kan naturligtvis konkurrenterna få ut dessa priser och lägga sig en krona under, så att det blir en väldig kamp, säger Anna Ulfsdotter Forssell. Ulf Djurberg resonerar dock annorlunda. Han skulle vilja ha en större öppenhet kring priserna i anbuden. – Det är väldigt betydelsefullt att få veta vilka priser konkurrenterna lämnat. Ofta ställs priset i relation till utvärderingskriterierna, och det går inte att förstå varför advokatbolaget X har vunnit en viss upphandling om man inte också har parametern pris, säger han. Johan Jacobsson är kluven i frågan. Det är, påpekar han, mycket svårt att argumentera för att ett pris är för lågt och borde leda till uteslutning av anbudsgivaren, i andra branscher än advokatvärlden att leverantörer lämnar mycket låga anbud eller till och med nollbud. Företag kan välja att ta en förlustaffär för att komma in på en marknad eller för att få ett meriterande uppdrag. Även advokatbyråer kan förstås resonera på detta vis, menar hon. – Det är ju inget fel att lägga taktiska anbud. Men det som är viktigt är förstås att advokatbyrån sedan är konsekvent så att de också använder de personer som har den låga timtariffen, och inte lägger arbetet på dem som är dyrare, fastslår Mühlenbock. Sedan kan det förstås upplevas som ett problem, påpekar EvaMaj Mühlenbock, när advokater erbjuder sina tjänster för timpriser långt under den omdiskuterade timkostnadsnormen som styr ersättningen till advokater med uppdrag som försvarare eller offentligt biträde. ADVOKATEN NR 7 • 2018 utan att veta priset. – Du får i princip slåss med förbundna ögon, för du vet inte att en byrå har ett mycket lågt pris, du kan bara misstänka. Samtidigt finns det förstås skäl för att ha sekretess också, säger han. Frågan om sekretess på priserna har prövats av domstol i samband med Ehälsomyndighetens upphandling under 2017. En privatperson begärde då att få ut de priser som Advokatfirman Vinge lämnat under upphandlingen. Myndigheten sa dock nej, bland annat med hänvisning till att advokatbyrån själv uppgett att priset skulle utgöra affärsförhållanden hos byrån, och att man skulle lida skada av att dessa uppgifter nådde fram till konkurrenter. Beslutet överklagades, men även kammarrätten ansåg att det skulle kunna skada Vinge om priserna lämnades ut. » 37 37 TIMKOSTNADSNORMEN Timkostnadsnormen styr ersättningen för advokater och jurister med uppdrag som till exempel offentliga försvarare, målsägandebiträden och offentliga biträden. Timkostnadsnormen för 2018 är 1 359 kronor. FOTO: MICKE LUNDSTRÖM