Nöjesnytt Malmö 1
B och “Spårlöst försvunnen”. Trots att det är som
skådespelerska och programledare under långt tid främst varit känd som, har målandet alltid varit en stor del av Birgittes liv. – Målandet har följt mig under hela mitt liv. Jag hade konst B som tillval i skolan och läste konstvetenskap innan jag började på Teater- högskolan. Jag har alltid målat, så det var inget jag plötsligt började med, men livet har ju sina begränsningar. Efter scenskolan så rullade det bara på; jag stod mer eller mindre varje ledig stund på scen samtidigt som jag arbetade med TV. Det fanns helt enkelt inte så mycket utrymme till att gå in helt och hållet i måleriet. Men i början av millenniumskiftet arbetade jag med ett projekt tillsammans med Per Morberg samt Ernst och Helene Billgren, och då kände jag på allvar att jag ville satsa helhjärtat på konsten, säger hon. Birgittes stil räknas som expressivt figurativt måleri som ibland övergår till abstrakt expressionism. Hon har ställt ut på flera separat- och samlingsutställningar i Sverige och övriga Europa, bland annat på Louvren i Paris. – I ärlighetens namn trodde jag inte att det skulle gå så bra som det gjorde, men det har helt enkelt funkat. Ribban om vad man vill uppnå ändras ju och höjs med tiden – i början drömde jag om att ställa ut på Louvren, och nu när jag väl gjort det sätter jag upp andra mål. Mitt mål idag är inte så mycket att jag ska uppnå något konkret som att ställa ut på något särskilt ställe, utan mer att fortsätta utveckla mig själv och mitt uttryck, säger Birgitte. Inför Birgittes första konstutställning var nervositeten stor, eller som hon själv väljer att uttrycka det; “som nervtrådar som man hänger upp på väggen”. Att den sålde slut ser Birgitte inte nödvändigtvis som ett kvitto på succé: 16 | nöjesnytt 22 | nöjesnytt IRGITTE irgitte Söndergaard har synts i filmer som “S.O.S – En segelsällskapsresa”, “Zorn” och “Se upp för Dårarna”. Hon har även varit programledare för TV-program som “Blåsningen” I NY TAPPNING PÅ GALLERI VILLA EDITH I BÅSTAD Birgitte Söndergaard är ett namn som de flesta känner till. Som skådespelerska, programledare, konstnär och författare har hon gjort sig ett namn inte bara i Sverige, utom även utomlands. I sommar ställer Birgitte ut sina tavlor på Galleri Villa Edith i Båstad. Nöjesnytt fick en intervju med mångsysslaren som betonar vikten av att våga satsa och stå för det du gör. S – Det kan finnas tusen anledningar till att en tavla säljer, och det kan man inte ha som måttstock. Man måste jobba vidare och tänka bort “undrar om den här kommer att sälja”. DET ÄR GENOM ATT VARA ÄRLIGOCH HELA TIDEN HÖJA SINA KRAVSOM MAN UPPNÅR NÅGOT. JAG BLIR MER OCH MER SJÄLVKRITISKFÖR VARJE UTSTÄLLNING. Att kunna släppa en målning i tid och vara nöjd med det man gjort, det är också något man behöver lära sig. Förutom konstnär, skådespelerska och programledare kan Birgitte även titulera sig författare; 1995 gav hon ut boken “Råttmannen kom fram” som handlar om svårigheterna att få alla delar i livet att fungera tillsammans i vardagen. Prestation och krav är något som genomsyrar vardagen för många människor, men Birgitte ser det inte enbart som något negativt: – Från början tänkte jag att målandet skulle bli min privata oas, utan någon som helst krav på prestation, men man kommer snabbt in i det tänket vad man än gör. Men å andra sidan tror jag inte att det endast är negativt. Tar det över får man tagga ner eller på annat sätt försöka få distans, men i prestationskraven och tänket ligger också ofta en drivkraft, säger hon. Birgitte målar främst i olja då det är ett så “underbart oslagbart kletigt material som man kan gå nuts i”, men idag arbetar hon med materialet på ett annat sätt än för tio år sedan: – Tidigare arbetade jag med väldigt tjocka lager, vilket gjorde att tavlorna tog väldigt lång tid att torka och dessutom kostade mycket för mig att göra. Idag kan man också blanda akryl och olja på ett sätt som man inte kunde tidigare. På utställningen på Galleri Villa Edith kommer besökaren att få se flera nya målningar i en lite annorlunda stil än Birgittes tidigare verk: – Min tanke är att besökaren ska få bekanta sig med min nya värld, där jag inte bara målar ansikten och ögon. Det är fortfarande figurativt, men på ett lite softare och stillsammare sätt än tidigare. Jag har även dragit ner på antal färger som används för varje tavla; innan kombinerade jag kanske 30 färger i en och samma tavla, och nu använder jag kanske istället tre stycken. Det är inte så “in your face” som det tidigare varit, utan man får fundera lite själv om vad tavlan föreställer. Det är mitt sätt att berätta en historia och gå vidare i mitt uttryck. Utställningen pågår under hela sommaren på Galleri Villa Edith på Köpmansgatan i Båstad. s TEXT: LOVISA FREDRIKSSON FOTO: EWA-MARIE RUNDQUIST ÖNDERGAARD