AMES 1
Anders Jacobson, affärs- och verksamhetsutvecklar
e, Nordiska Entreprenadsystem, har skapat ett papperslöst affärssystem för byggföretag i mobil eller surfplatta. A AFFÄRSSYSTEM SKAPAR NYA TEXT OCH FOTO: PER ODDMAN ffärssystemet från Nordiska Entreprenadsystem kallas för Next och erbjuder allt man behöver för den dagliga administrationen i ett litet eller medelstort bygg-, service- eller entreprenadföretag. Next är ledande i branschen och tar ny mark. Administrationen av timmar och lön är tungrodd i byggbranschen, särskilt för de mindre företagen. Genom ett affärssystem för mobil och surfplatta får man bättre koll på sin verksamhet. – Det började egentligen redan på 90-talet då jag arbetade för NCC Byggservice med ett verksamhetssystem. Det var papper, mallar och pappersfakturor som vi sedan registrerade i ett datorprogram, berättar Anders Jacobsson. FLÖDET AV INFORMATION och logiken är dock den samma i dagens system. I och med att användandet av smartphones slog igenom på allvar 20092010 föddes helt nya möjligheter att kommunicera för personalen på fältet. Nu blev det möjligt att ha affärssystemet i telefonen och surfplattan, information med sig ut på fältet och återrapportering in till kontoret. Med ett långt förflutet inom byggbranschen vet Anders Jacobsson hur ”gubbarna på fältet tänker” och målet är att göra det enkelt för användarna. – Next är ett komplett molnbaserat mobilt affärssystem. Man kan rappor24 tera tid, arbetsorder, resor, material, föra dagbok och fotografera. Dag för dag kan man hålla reda på vad som händer ute på byggarbetsplatsen, säger Anders Jacobsson, Nordiska Entreprenadsystem. TILLSAMMANS MED SINA partners, Visma, Fortnox och Briljant, får man ett skräddarsytt affärssystem som blir helt integrerat med lön- och bokföringssystemen. – Genom Next blir ”småskuttarna” effektivare än ”de stora drakarna”. Det handlar om att ställa om sin verksamhet och ta till sig enkel modern teknik. De mindre företagen är här föregångare med sin entreprenörsanda, säger Anders Jacobsson. Affärssystemet är pedagogiskt upplagt och allt finns på ett ställe. Vid installationen genomförs dessutom en obligatorisk utbildning. Ett stort antal moduler och funktioner finns tillgängliga. Vid starten kan man leverera en förenklad version. I takt med att man sedan lär sig systemet kopplar man på fler funktioner efter användarens önskemål. NEXT ÄR MOLNBASERAT vilket innebär att programvaran ligger på en webbserver hos Exeo i Motala. Användaren möts vid inloggning av en webbapplikation som körs i en webbläsare. Fördelarna med modern molnteknik bland många är att uppdateringar av programvaran sker på ett ställe och samtidigt. Traditionell klient-server-installation är tidskrävande, där programvaran kan finnas spridda på tusentals enheter. ETT CENTRALT AVTAL med branschorganisationen Maskinentreprenörerna (ME) som har över 3 700 medlemmar i Sverige har tecknats av Linköpingsbaserade Nordiska Entreprenadsystem. – Det ger ett rabatterat pris för medlemmarna som är entreprenadföretag och sysslar med mark-, gräv-, och transporttjänster, säger Anders Jacobsson, Nordiska Entreprenadsystem. I byggbranschen finns en stor utvecklingspotential om man tar till sig ny enkel teknik, till exempel mobila affärssystem för mobil och surfplatta. Totalt finns det cirka 40 000 svenska bygg- och serviceföretag och av dessa använder 140 Nordiska Entreprenadsystems Next. Tillväxten går snabbt, man får 10-12 nya kunder varje månad och framtidsplanerna är ljusa. Nya kunder tillkommer främst genom rekommendationer av nöjda kunder eller via webbsökningar. Demonstrationer av affärssystemet genomförs också på webben eftersom man får kunder från hela Sverige. – Den vanligaste tröskeln är att potentiella kunder har fullt upp och inte ens hinner ta en titt på vad som vi kan erbjuda. När de väl gjort det inser de hur mycket tid och pengar som de kan spara genom att börja jobba med moMÖJLIGHETER I BYGGBRANSCHEN bil lösning, menar Anders Jacobsson. AV KONKURRENTERNA TILL Next, är det ett fåtal som är molnbaserade. Ingen kan erbjuda ett verktyg som fungerar tillsammans med Visma, Fortnox eller Briljant, ett komplett affärssystem. Konkurrenterna är istället inriktade på till exempel mobil arbetsorder, mobil tidrapportering eller dokumenthantering. Eftersom Next är en molntjänst kan företagens beställare få en egen inloggning och följa projektet i realtid. Nyckelordet är transparens och innebär att beställaren löpande kan hållas informerad om utvecklingen av byggprojektet, vilket skapar både trygghet och förtroende. Ett bra exempel är ändringar, tillägg eller avvikelser (ÄTA) som innebär merkostnader för byggprojektet. De kan dokumenteras och fotograferas på plats och omgående förmedlas till beställaren. – Tekniken finns tillgänglig sedan några år tillbaka. Det är bara en tidsfråga innan de stora offentliga beställarna redan i upphandlingarna kommer att kräva den här typen av transparens, säger Anders Jacobsson. NORDISKA ENTREPRENADSYSTEM har idag elva medarbetare, men räknar nu med att vid årets slut vara minst femton personer. Nu pågår rekrytering av säljare, systemutvecklare, projektledare, och administratör. n