Advokaten 1
NYHETER Offentliga biträden i migrationsmål grans
kas Syftet är att undersöka om dagens system för hantering av biträden är effektivt. Ansvaret för förordnande av offentliga biträden i migrationsärenden är delat mellan flera aktörer: Migrationsverket, migrationsdomstolarna och Polismyndigheten. De olika aktörerna har, enligt Riksrevisionen, olika processer för att förordna, kontrollera och bedöma biträdens lämplighet. Även när det gäller bedömning och kontroll av biträdenas ersättningsanspråk kan det finnas skillnader. Riksrevisionen ser också flera indikationer på att det finns brister i myndigheternas kontroller. granskningen ska svara på om systemet för hantering av offentliga biträden i migrationsärenden fungerar effektivt. Fokus kommer bland annat att ligga på hur Migrationsverket, migrationsdomstolarna och Polismyndigheten kontrollerar de offentliga biträdenas lämplighet samt om hanteringen av ersättningar till biträden är effektiv. Även frågan om regeringen har möjliggjort en effektiv hantering av dessa frågor kommer att granskas. Advokatsamfundet har inför granskningen lämnat en rad synpunkter till Riksrevisionen. Samfundet har bland annat lyft fram svårigheterna för biträden att få skälig ersättning för nedlagd tid och det orimliga i att ersättningsbeslut numera ofta fattas av andra personer än de som beslutat i grundärendet. resultatet av riksrevisionens granskning kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i maj 2022. Tingsrätt nu digital Den 25 oktober 2021 övergick Malmö tingsrätt till digital målhantering. Det nya arbetssättet har prövats i en pilotverksamhet med digital målhantering på en av tingsrättens avdelningar. Försöket beskrivs som framgångsrikt, och arbetssättet har nu införts på hela domstolen. I och med övergången till ett digitalt arbetssätt uppmanar tingsrätten de aktörer som har kontakt med tingsrätten att använda digitala kontaktsätt, som e-post och de digitala tjänster som finns på tingsrättens webbplats. Nytt bolag ska räkna på tvister Vad kostar en tvist totalt och vad finns att vinna? Den frågan vill företaget Eperoto svara på med hjälp av matematiska modeller. Syftet är att ge företag en totalbild över kostnaderna för en tvist, inklusive alla alternativkostnader. Vd för bolaget är juristen Olof Heggemann, som under sin tid på domarbanan säger sig ha sett avskräckande exempel på vad tvister kan leda till. Eperotos mjukvara testas i samarbete med advokatbyrån Mannheimer Swartling, vid byråns så kallade legal tech-inkubator. Kammarrätten, Stockholm. Den största av Sveriges fyra kammarrätter och landets migrationsöverdomstol. App stred mot brottsdatalagen Polisens användning av en app för ansiktsigenkänning stred mot brottsdatalagen, enligt förvaltningsrätten, som ger Integritetsskyddsmyndigheten rätt. Under våren i år började Polismyndigheten att använda en omstridd app för ansiktsigenkänning. Syftet var att i stora bildmängder kunna hitta både misstänkta och brottsoffer, exempelvis barn som utsätts för ADVOKATEN NR 8 • 2021 sexuella övergrepp. Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, ansåg dock att användningen av appen stred mot brottsdatalagen och påförde Polismyndigheten en sanktionsavgift. Frågan har nu prövats av Förvaltningsrätten i Stockholm, som inte ändrade det överklagade beslutet. Förvaltningsrätten bedömer att Polismyndigheten har brustit i kravet på att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa och kunna visa att behandlingen av personuppgifter är författningsenlig och att den registrerades rättigheter skyddas. Inte heller har Polisen levt upp till kravet på att genomföra en konsekvensbedömning innan behandlingen påbörjades. Slutligen har Polismyndigheten, enligt förvaltningsrätten, inte visat att behandlingen av biometriska uppgifter i applikationen varit absolut nödvändig för ändamålet med behandlingen. Brukarundersökning ska mäta förtroende De allmänna domstolarna i Norrbottens och Västerbottens län inledde den 1 oktober 2021 en brukarundersökning för att mäta förtroendet för domstolarna. Undersökningen genomförs i form av en digital enkät och omfattar frågor om bemötande, service och information, som till exempel om man kände sig trygg vid rättegången, om domaren upplevdes som opartisk och om domstolens dom var tydlig. Resultatet av undersökningen ska, enligt domstolarna, ge viktig kunskap om vilket förtroende parter och vittnen har för domstolarna, kunskap som kan användas som underlag för domstolarnas kontinuerliga arbete med bemötandefrågor. 11 FOTO: TT