Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK hinder på vägen mot closing kerh
eten ökat. Kommissionen har nyligen väckt liv i en bestämmelse som gör det möjligt för nationella konkurrensmyndigheter att hänskjuta icke-anmälningspliktiga förvärv till kommissionen. Det kan här vara fråga om förvärv av bolag med låg eller i vissa fall ingen omsättning.2 Det är inte bara konkurrensmyndigheterna som har skärpt kontrollen. På senare tid har lagstiftare världen över kommit att rikta ögonen mot utländska direktinvesteringar. Många länder har infört krav på förhandsgodkännande av utländska investeringar i skyddsvärda verksamheter eller tillgångar. Den som vill göra sådana investeringar tvingas att ta sig igenom en snårskog av regler och kan också behöva anmäla transaktionen till myndigheter i flera länder.3 På motsvarande sätt kan utländska aktörers förvärv av bolag och tillgångar i Sverige snart komma att bli anmälningspliktiga här. Redan nu kan de dock behöva anmälas till myndigheter utanför Sverige. I vissa länder, såsom till exempel Storbritannien, omfattar reglerna inte bara förvärv av bolag etablerade i landet utan även förvärv av utländska bolag som säljer varor eller tjänster till kunder bosatta eller etablerade i landet.4 Ett förvärv av ett svenskt bolag med brittiska kunder kan således behöva anmälas till brittiska myndigheter. Reglerna kring utländska direktinvesteringar saknar ofta generell tilllämplighet och omfattar som regel investeringar i skyddsvärda intressen. Dock är det oklart vad som avses härmed och listan över sektorer och produkter som omfattas av de nationella reglerna tenderar att bli allt längre.5 Dessutom blir reglerna ofta tillämpliga redan vid förvärv av mindre andelar i dessa bolag. För den som bistår sin klient i samband med en förvärvsprocess gäller att noga överväga vilka anmälningar som kan bli aktuella, utsikterna för ett godkännande samt riskerna förknippade med en eventuell underlåtelse att anmäla förvärvet. Perioden mellan avtalets ingående och transaktionens fullbordande kan komma att bli betydligt längre och mer osäker än tidigare. Osäkerheten kan dessutom leva vidare långt efter transaktionens genomförande. Hur ska man till exempel agera i det fall där ett större företag förvärvar ett bolag som ännu inte har lanserat någon produkt på marknaden och saknar omsättning? Tidigare var svaret enkelt – någon anmälan behöver inte göras. I dag krävs en noggrann analys av såväl 2 Se till exempel kommissionens pågående granskning av koncentrationen mellan Illumina, Inc. och GRAIL, LLC, ärende M.10188, ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=2_M_10188. 3 Med utländska bolag avses bolag etablerade utanför EU. 4 National Security and Investment Act 2021, section 7(3). 5 Här kan den tyska regleringen nämnas. I maj 2021 ändrades det tyska regelverket för tredje gången på ett år. Bland annat lades 20 nya sektorer, såsom till exempel satellitsystem, artificiell intelligens och kritiska råvaror, till listan över skyddsvärda intressen. Våren 2018 förbjöds Yantai Taihais förärv av den tyska maskintillverkaren Leifeld. Enligt uppgift motiverades förbudet med att köparen bedrev verksamhet inom kärnkraftssektorn. Se B. Cheng, ”Foreign Direct Investment Screening and National Security: Reducing Regulatory Hurdles to Investors through Induced Reciprocity”, Journal of World Investment and Trade, 22(2021) 561–595, s. 583. » ADVOKATEN NR 8 • 2021 41 PÅ SENARE TID HAR LAGSTIFTARE VÄRLDEN ÖVER KOMMIT ATT RIKTA ÖGONEN MOT UTLÄNDSKA DIREKTINVESTERINGAR.