Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK » LAGEN TRÄDER I KRAFT I JANUARI
2022 OCH GER DEN BRITTISKA REGERINGEN MÖJLIGHET ATT GRANSKA, FÖRBJUDA OCH TVINGA REDAN GENOMFÖRDA FÖRVÄRV ATT GÅ ÅTER OM DET ANSES NÖDVÄNDIGT AV SÄKERHETSSKÄL. verksamhet, finansieringen av investeringen samt investeringskällan.19 Det här innebär till exempel att om ett svenskt bolag som är föremål för en utländsk investering antingen har dotterbolag i andra medlemsstater, eller är en viktig leverantör till bolag inom kritisk infrastruktur eller kritisk teknologi i andra medlemsstater, kan dessa medlemsstater påbörja en granskning av förvärvet med information inhämtad av ISP. Detta trots att det ännu inte finns något granskningssystem i Sverige och därmed ingen möjlighet för svenska myndigheter att blockera transaktionen. 2.3 Storbritanniens reglering av utländska direktinvesteringar Kort efter det att Storbritannien lämnat EU antogs National Security and Investment Act. Lagen träder i kraft i januari 2022 och ger den brittiska regeringen möjlighet att granska, förbjuda och tvinga redan genomförda förvärv att gå åter om det anses nödvändigt av säkerhetsskäl. För att träffas av lagen måste målbolaget ha anknytning till Storbritannien. Det krävs dock inte att bolaget är etablerat där. Enligt section 7(3) träffas även förvärv av utländska företag om de bedriver verksamhet i Storbritannien eller säljer varor eller tjänster till kunder bosatta eller etablerade i Storbritannien.20 Ett företag kan bland annat anses bedriva verksamhet där om det är etablerat i ett annat land, men bedriver forskning och utveckling i Storbritannien. Lagen omfattar även förvärv av tillgångar. Det innebär till exempel att försäljningen av maskiner i Sverige kan träffas av det brittiska regelverket om dessa maskiner används för att producera varor avsedda för den brittiska marknaden.21 Lagstiftningen skiljer mellan olika typer av verksamheter. För de flesta typer råder ingen anmälningsplikt.22 I stället kan regeringen besluta att begära in en anmälan om det befaras att transaktionen kan komma att äventyra den nationella säkerheten. En sådan begäran ska göras inom sex månader från det att regeringen först fick kännedom om transaktionen och allra senast fem år efter dess genomförande.23 skilt känsliga och därmed vara anmälningspliktiga. I stället anges i section 6 att regeringen kan anta förordningar som närmare reglerar detta.28 Nyligen presenterades ett förslag till sådan förordning. Där listas en rad vitt skilda sektorer och produkter, såsom bland annat olika typer av metaller, krigsmateriel, elektroniska kommunikationstjänster, processorer (CPU-er), hamnar och artificiell intelligens.29 När en utländsk direktinvestering För andra, särskilt känsliga, typer av verksamheter råder anmälningsplikt. Ett anmälningspliktigt förvärv som genomförs utan godkännande är ogiltigt.24 Köparen kan även bli skyldig att betala böter på upp till 10 miljoner pund eller 5 procent av sin årsomsättning.25 Den som utan godtagbara skäl genomför ett sådant förvärv utan förhandsgodkännande begår dessutom ett brott och riskerar upp till tolv månaders fängelse.26 Detta gäller även om överträdelsen sker utanför Storbritannien.27 Lagen anger inte vilka typer av verksamheter som ska anses särgranskas – oavsett om den är anmälningspliktig eller inte – kan det resultera i beslut om i) att godkänna transaktionen, ii) ålägganden, eller iii) att förbjuda transaktionen. Har transaktionen redan genomförts kan parterna tvingas att låta den gå åter. Något som alltså kan ske upp till fem år efter dess genomförande. Av naturliga skäl riskerar den nya lagen att skapa stor osäkerhet och företag ges därför en möjlighet att frivilligt anmäla även icke-anmälningspliktiga förvärv till de brittiska myndigheterna.30 3. KONKURRENSRÄTTSLIG FÖRVÄRVSKONTROLL Även tillämpningen av det konkurrensrättsliga regelverket har på senare tid kommit att bli alltmer oförutsägbar. Som diskuteras nedan har både kommissionen och Konkurrensverket en tuffare policy nu än tidigare. Kommissionen lämnar 19 Artikel 9.2 FDI-förordningen. 20 Det är inte bara förvärv av samtliga aktier eller andelar som omfattas av reglerna. Enligt section 8 blir reglerna till exempel tilllämpliga om andelen aktier eller röster går från 25 % eller mindre till mer än 25 %, från 50 % eller mindre till mer än 50 %, från mindre än 75 % till 75 % eller mer. 21 Se Government Guidance: How the National Security and Investment Act could affect people or acquisitions outside the UK, www. gov.uk/government/publications/check-if-an-acquisition-outside-the-uk-will-be-in-scope-of-the-national-security-and-investmentact. 22 Som lagen är utformad kan all verksamhet som inte anses särskilt känslig omfattas av bestämmelsen och således bli föremål för granskning. Section 3 anger dock att regeringen kan publicera tillkännagivanden om vilka typer av sektorer som i första hand kan bli aktuella. 23 Section 2(1). 24 Section 13. 25 Section 41. 26 Section 32 och 39. 27 Section 52. 28 Notifiable acquisition regulations. 29 Se www.legislation.gov.uk/ukdsi/2021/9780348226935/pdfs/ukdsi_9780348226935_en.pdf. 30 Section 18. 44 ADVOKATEN NR 8 • 2021