Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK » SAMTIDIGT ANGES ATT ÄVEN ÄLDRE
FÖRVÄRV KAN GRANSKAS OM DE EVENTUELLA EFFEKTERNA PÅ KONKURRENSEN BEDÖMS VARA BETYDANDE. DET RÅDER INGEN TVEKAN OM ATT KOMMISSIONEN MENAR ALLVAR MED SIN NYA POLICY. gäran ska framställas inom 15 dagar från det att koncentrationen anmäldes till den nationella konkurrensmyndigheten eller, om någon anmälan inte krävs, från det att den på annat sätt kom till medlemsstatens kännedom. Teoretiskt sett skulle en medlemsstat således kunna hänskjuta ett icke-anmälningspliktigt förvärv till kommissionen långt efter det att den genomförts, förutsatt att 15-dagarsregeln iakttas. Kommissionen anger dock att tidsfaktorn kommer att tas i beaktande och att någon granskning som regel inte kommer att ske om mer än sex månader har passerat sedan transaktionen genomfördes. Samtidigt anges att även äldre förvärv kan granskas om de eventuella effekterna på konkurrensen bedöms vara betydande.39 Det råder ingen tvekan om att kommissionen menar allvar med sin nya policy. Det visar den pågående undersökningen av koncentrationen mellan Illumina och Grail. 3.1.1. Illumina/Grail Hösten 2020 annonserade det amerikanska biotechbolaget Illumina sin avsikt att förvärva Grail för 8 miljarder US-dollar.40 Grail saknade då omsättning, men hade nyligen lanserat ett cancertest där man genom blodprov kan upptäcka ett stort antal cancerformer. Produkten bygger på så kallad NGS-teknik. Illumina är en ledande tillverkare av just NGS-produkter och även Grails leverantör.41 Transaktionen saknade EU-dimension och var heller inte anmälningspliktigt i någon medlemsstat. I mars 2021 valde den franska konkurrensmyndigheten att hänskjuta koncentrationen till kommissionen. Ett flertal andra myndigheter anslöt sig till denna begäran. Då kommissionen befarade att transaktionen kunde leda till utestängningseffekter accepterade man de nationella myndigheternas begäran att granska koncentrationen. I juli 2021 meddelade kommissionen sedan att en fördjupad undersökning av förvärvet hade inletts.42 Illumina har ifrågasatt kommissionens behörighet att granska förvärvet eftersom Grail helt saknar omsättning inom EU. Bolaget har därför valt att trotsa förbudet mot att genomföra koncentrationen medan den fortfarande granskas och fullbordade förvärvet i augusti i år.43 Det återstår att se hur det hela slutar, men redan nu kan konstateras att kommissionen varken ser avsaknaden av omsättning eller anmälningsplikt inom EU som ett hinder för granskning. 3.2 Konkurrensverkets policy Avslutningsvis ska några ord nämnas om Konkurrensverkets förvärvskontroll. Enligt konkurrenslagen ska koncentrationer som saknar EUdimension anmälas till verket om köpare och målbolag tillsammans har en omsättning i Sverige överstigande en miljard kronor och minst två av de berörda företagen vart och ett har en omsättning i Sverige överstigande 200 miljoner kronor. Om det finns särskilda skäl kan verket begära in en anmälan även om bara ett av de berörda företagen når 200-miljonerströskeln.44 Detta kan göras även efter det att förvärvet har genomförts. Någon tidsgräns anges inte i konkurrenslagen. I likhet med koncentrationsförordningens artikel 22 har denna möjlighet sällan utnyttjats, men på senare tid har det skett vid ett par tillfällen. I februari 2015 valde Swedbank att häva det redan genomförda förvärvet av Svensk Fastighetsförmedling. Tingsrätten hade då bifallit verkets talan att förbjuda förvärvet och målet var uppe i Marknadsdomstolen. I oktober 2019 begärde verket in en anmälan av Easyparks förvärv av konkurrenten Inteleon. Här valde verket att efter granskning lämna förvärvet utan åtgärd.45 Det visar dock att man som part inte längre kan luta sig tillbaka ens i de situationer där tröskelvärdena understigs utan att man i stället kan behöva överväga en frivillig anmälan enligt 4 kap. 7 § konkurrenslagen. 4. AVSLUTANDE KOMMENTAR Avsikten har inte varit att ge en fulllödig redogörelse för de regler som omgärdar förvärv utan snarare att peka på den höga grad av osäkerhet som råder i dag. Som rådgivare har man numera en svår uppgift att avgöra vilka anmälningar som måste göras, vilka anmälningar som bör göras och utsikterna för att få igenom transaktioner även i de situationer där en anmälan inte kan göras, men risken finns att kommissionen i ett senare skede väljer att begära in en sådan. Förvärvskontrollen må numera eventuellt vara mer effektiv, men förutsebar är den inte. Helene Andersson Docent i Europarätt vid Uppsala universitet 39 Punkt 21. 40 Målbolaget hade tidigare ingått i Illuminakoncernen, men under 2016 avyttrades 85,5 % av aktierna i bolaget. 41 Se mål T-227/21, Illumina, Inc. mot Europeiska kommissionen, beslut av den 6 oktober 2021, punkt 3. 42 ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_3844. 43 Koncentrationsförordningen artikel 7. 44 4 kap. 7 § konkurrenslagen (2008:579). 45 Beslut av den 23 mars 2020, dnr 698/2019. 46 ADVOKATEN NR 8 • 2021