Advokaten 1
NYHETER ADVOKATSAMFUNDET KRÄVER Stärk rättssäkerh
eten och förutsebarheten i skatteprocessen Skatteprocessen lider av betydande rättssäkerhetsbrister, och behöver ändras. Det anser Advokatsamfundet, som föreslår en rad lagändringar för att stärka rättssäkerheten och förutsebarheten i skatteprocessen. I en omfattande hemställan om ändringar i flera författningar, som sänts till Finansdepartementet och Justitiedepartementet, pekar Advokatsamfundet på problemen med dagens skatteprocess. Bland annat behöver de regler som styr Skatteverkets handläggning av skatteärenden reformeras. Reformbehovet omfattar också skatteprocessen i domstol l Bestämmelser om förberedande sammanträden och skriftliga sammanställningar under handläggningen av skattemål i förvaltningsdomstol bör införas. l Kraven på förvaltningsdomstolarna att i skattemål adressera och och den enskildes ytterst begränsade möjligheter att få ersättning för sina ombudskostnader vid en skattetvist. enligt advokatsamfundet är det egentligen önskvärt med en genomgripande översyn av det skatteprocessuella regelverket. I avvaktan på en sådan översyn anser Advokatsamfundet att vissa specifika brister som avser reglerna för förvaltningsdomstolarnas hantering av skattetvister bör åtgärdas snarast. De författningsändringar som Advokatsamfundet begär i syfte att åstadkomma en mer rättssäker och förutsebar skatteprocess har sin bakgrund i uppgifter som har lämnats av advokater med ADVOKATSAMFUNDETS KRAV PÅ LAGÄNDRINGAR bemöta parternas argumentation samt redovisa hur bevisningen har värderats bör skärpas och förtydligas. l En skyldighet bör införas för förvaltningsdomstolarna att dokumentera partsutsagor och partsförhör som lämnas vid muntlig förhandling i skattemål, genom ljudupptagning. l Det bör förtydligas i vilka situationer myndighetsföreträdare får höras som vittnen i förvaltningsdomstol. Rätten till målsägandebiträde i överrätt utvärderas Domstolsverket ska nu utvärdera den lagändring som gjort det svårare att få behålla ett målsägandebiträde i överrätt. Utvärderingen ska göras i samråd med Åklagarmyndigheten och Advokatsamfundet. Lagändringen 2018 innebar att ett målsägandebiträdes förordnande inte kvarstår automatiskt i överrätt. Frågan om behovet av målsägandebiträde i hovrätterna, särskilt i känsliga mål som sexualbrottmål, har sedan diskuterats ivrigt. Nu har regeringen alltså gett Domstolsverket uppdraget att göra en utvärdering av lagändringen. Domstolsverket ska undersöka om lagändringen har uppADVOKATEN NR 8 • 2021 lång erfarenhet från det skatterättsliga området och i Advokatsamfundets analys av de regler som gäller i dag och hur reglerna tillämpas i praktiken. Advokatsamfundets skrivelse till departementen är utarbetad i nära samarbete med samfundets arbetsgrupp för skattefrågor, som består av ett antal advokater med mycket lång erfarenhet av skatterätt och skatteprocesser. flera av de brister som Advokatsamfundet har identifierat rör inte bara skatteprocessen, utan även förvaltningsprocessen i allmänhet. Men bristerna blir ofta särskilt tydliga just i skattemål, anser Advokatsamfundet. HD tydliggör när biträde ska förordnas Att målsäganden har ett eget påföljdsyrkande väger tungt för behov av målsägandebiträde i hovrätten. Det framgår av ett beslut från Högsta domstolen (HD). Målet gäller en lärare som i tingsrätten dömdes för misshandel av en elev. Eleven överklagade och yrkade straffskärpning i hovrätten. HD har nu avgjort att ett målsägandebiträde ska förordnas även i hovrätten, eftersom det egna påföljdsyrkandet enligt domstolen ska väga förhållandevis tungt vid bedömningen av om det finns behov av ett målsägandebiträde. Även om det inte innebär en automatisk rätt till ett biträde fann HD att målsägandebiträdet i just detta fall kunde väntas bidra till att påföljdsyrkandet kan behandlas på ett tillfredsställande sätt. Högsta domstolens beslut den 22 september 2021 i mål nr Ö 597-21 JO: Omhändertagen man skulle ha erbjudits advokat Riksdagens ombudsmän, JO, kritiserar i ett beslut Polismyndigheten för att en man som omhändertagits enligt 11 § polislagen inte erbjöds att ha sin advokat närvarande. Mannen hade en försvarare i det brottmål där han varit aktuell, och advokaten begärde att få närvara när mannen förhördes. Polisen fann dock inte att det var nödvändigt. JO konstaDomstolsverket samråder med Åklagarmyndigheten och Sveriges advokatsamfund i utvärderingen. nått sitt syfte och studera andra eventuella konsekvenser av lagändringen. Under arbetet ska Domstolsverket samråda med Åklagarmyndigheten och Sveriges advokatsamfund. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 1 april 2022. Bakgrunden till utvärderingen är att riksdagen har tillkännagett för regeringen att regeringen bör göra en sådan utvärdering. Justitieutskottets betänkande 2020/21:JuU25 med tillkännagivande till regeringen om att en utvärdering bör göras. terar i sitt beslut att advokaten fanns på plats och var lämplig för uppdraget. Den omhändertagne mannen borde därför ha fått möjlighet att ha advokaten närvarande. Polismyndigheten får också kritik för att ett förhör enligt 16 § polislagen inte hölls innan man fattade beslut om förvar enligt utlänningslagen. JO-beslut den 29 september 2021, dnr 4794-2020 JO Per Lennerbrandt. 9 FOTO: CARL JOHAN ERIKSON, PERNILLE TOFTE