Advokaten 1
» Mycket av lärandet sker också i det dagliga arb
etet, där de biträdande juristerna själva tidigt får egna ärenden att arbeta med. – Vi sitter nära varandra och vi har kommunikation Advokat Elisabet Audell. varje dag med våra biträdande jurister om hur olika frågor ska hanteras och hur man ska tänka i ärendena. Vi läser igenom deras inlagor och finns alltid tillgängliga innan de ska upp i rätten för att diskutera vilka svårigheter som kan uppkomma, om de har tittat på olika rättsfall och olika vinklingar på problem, förklarar Audell. PRAKTISKA DELAR UPPSKATTAS Ett viktigt steg på vägen mot att bli advokat är Advokatsamfundets tre obligatoriska advokatkurser, som leder fram till advokatexamen. Elisabet Audells byrå vill gärna att deras biträdande jurister ska gå den första delkursen tidigt under anställningen, eftersom den enligt Audell ger bra grundkunskap om det etiska regelverket. Erfarenheten är att kursen är mycket uppskattad, vilket också får stöd i deltagarnas utvärderingar av kursen. De andra kurserna har fått lite mer blandade reaktioner, berättar Elisabet Audell. – Eftersom vi har anställda som har ingår advokatetiken i det som byrån själv förmedlar till alla nya biträdande jurister. Samtidigt har det ett värde att samla biträdande jurister från olika byråer för en central utbildning, menar Elisabet Dahlman Löfgren. – Någon sorts allmän nivå eller kurs eller kunskap behövs, tycker jag, eftersom alla byråer och jurister kommer från så olika håll. Sedan är det en annan fråga om det skulle behöva vara riktigt så omfattande som det är, säger hon, och pekar på att advokatkurserna innebär en mycket stor kostnad för byrån. Även Elisabet Audell tycker att kurserna är förhållandevis dyra. Det är, menar hon, trots allt lite av en chanstagning för en byrå att utbilda en ny advokat. ”Juristerna behöver, nästan från dag ett, börja förstå att visst är de jurister och det är jätteviktigt, men det är bara en plattform. Det krävs så mycket suttit ting och jobbat på domstol så är det ju inga större nyheter hur processen går till som man tar i delkurs 2. Men det är ändå intressant att höra hur andra tänker, som hur de stora affärsjuridiska byråerna arbetar med processer. Det är väsensskilt från hur vi arbetar, säger Audell, och fortsätter: – Vi uppmuntrar dessutom nätverksbyggande, att jumer av en advokat. Allt ifrån vad marknaden kräver till klienternas utmaningar.” caroline falconer BJUDER IN KLIENTER Behovet av utbildning upphör förstås inte i och med advokattiteln, eller för att man klarar av ett visst antal år på byrån, det är samtliga intervjuade ense om. De är också eniga om behovet av fortbildning. Utbildningen kan ta sig olika former – exempelvis att själv undervisa. Det gör bland andra delägarna på Sju Advokater. – Inom de områden där man undervisar tvingas man hålla sig helt uppdaterad inom lagstiftning och rättsfall, säger Elisabet Audell. På hennes byrå är det dessutom självklart att delge kollegerna på byrån dessa kunskaper. – Vi berättar för varandra på byrån i olika sammanristerna skaffar sig kontakter på de här kurserna. Elisabet Audell har själv gått de tre advokatkurserna. Även hon uppskattade delkurs ett mycket, liksom avsnittet om förhandlingsteknik i delkurs två. – Jag minns också delen om hur man sköter kontakten med medierna. Jag använder mig regelbundet av den kunskap som jag fick där, säger hon. Just utbildningen i förhandlingsteknik är något som också Caroline Falconer vid Baker McKenzie upplever att byråns biträdande jurister uppskattar. – Det är kanske för att det är rätt praktiskt, gissar hon, och tillägger att byrån tidigt går igenom advokatetikens grunder även på kontoret. Också på Mannheimer Swartling 52 52 hang om olika intressanta rättsfall eller ny lagstiftning. Det finns mycket kunskap på byrån som vi försöker utbyta med varandra, förklarar Audell. Fyra gånger om året har byrån dessutom internutbildningar, med mer djupgående genomgångar och analyser av exempelvis nya rättsfall. Även Elisabet Dahlman Löfgren betonar vikten av att ständigt, i informella och mer institutionaliserade sammanhang, överföra kunskaper inom byrån. Efter de första sex åren sker den överföringen framför allt inom de olika verksamhetsgrupperna. Det finns dock också centrala satsningar, som återkommande rundabordssamtal, ledarskapsutbildningar, seminarieserier och utbildningskonferenser. En viktig form av kunskapsöverföring är möten, eller kunskapsluncher, dit även klienter är inbjudna, berättar Elisabet Dahlman Löfgren. På det viset tvingas advokaterna att verkligen på djupet lära sig det område som ska presenteras, för att snabbt och effektivt kunna förmedla det till de upptagna klienterna. På Baker McKenzie löper utbildningsprogrammet vidare även för mer seniora advokater, med fokus på ADVOKATEN NR 9 • 2018