Nöjesnytt Helsingborg 1
SIONERSPELRECENSIONERRECENSIONRECENSIONERRECEN ST
ARWARS: BATTLEFRONT PC nnnnn Innan The Force Awakens släpptes kom spelet Star Wars: Battlefront från svenska spelutvecklarna Dice. Efter en del år utan något spel i serien är det alltså ett svenskutvecklat sådant som släpptes i november. Det finns en del likheter med Dice’s andra spelserie Battlefield men samtidigt finns det stora skillnader. Battlefield-serien har tagit kliv mot att bli mer tävlingsinriktat medan detta nya spelet är mer arkadaktigt likt tidiga Dice-spel. Grafik, modeller och musik är helt fantastisk och det behövs inte mycket marknadsföring för att alla Star Wars-fans skall förstå att detta är ett spel för dem. Tyvärr lider spelet av många frustrationsmoment som sänker spelupplevelsen som helhet. Du kan spawna några meter ifrån en motståndare som hinner förgöra dig innan du hinner tänka, en del kartor är obalanserade och mängden kartor är dessutom liten. Det släpps ett fåtal nya kartor gratis men om du ska ta del av all DLC får du betala några hundralappar till för säsongspaketet. FREDRIK MALMQUIST HARD WEST PC nnnnn Om du tar XCOM, vilda västern och The Call of Cthulhu och blandar ihop allt detta får du Hard West från polska CreativeForge Games. Ett av 2015 års bästa spel faktiskt. Det är lätt att titta på Hard West och tro att det är en XCOM-klon i vilda western miljö, men då är du fel ute. Spelet använder samma mekanik för strider, men i övrigt är det ett helt annat spel. Spelet utspelar sig under åtta olika episoder där du kontrollerar olika protagonister som allihopa vävs ihop. Men det är mer en kombination av ett rollspel och XCOM än något annat. Element av mörk fantasy tar snart överhanden i spelet och du möter shamaner, demoner och bönder som är kannibaler. Hela världen påminner en hel del om rollspelet Deadlands som kom ut på mitten av 90-talet och fungerar riktigt bra. Tyvärr tar det hela slut efter runt 12 timmar och det finns egentligen inte så mycket att komma tillbaka till. Men under dessa timmar är Hard West ett riktigt kul och svårt spel med en fantastisk atmosfär. Och ibland räcker det långt. PÄR WIRDFORS HOMEWORLD: DESERT OF KHARAK PC STARCRAFT II: LEGACY OF VOID PC nnnnn 1998 kom ett spel som kom att förändra en hel genre och hur vi spelar dem, StarCraft. Uppföljaren, StarCraft II: Wings of Liberty, kom 12 år senare. Nu är det dags att avsluta StarCraft II med StarCraft II: Legacy of the Void. Handlingen är ganska komplicerad och tar vid strax efter förra expansionen Heart of the Swarm. Blizzard har sin vana trogen skapat en kampanj som både passar de mer causal fans som inte spelat så mycket sedan den senaste expansionen, men även de som nött i timmar. Jag hade kul de timmar jag satt med spelet och även om jag inte spelat på länge var jag snabbt inne i det hela. Två nya co-op lägen, Archon och Allied Commanders, finns för den som inte riktigt törs doppa sina tår i multiplayer-läget. Utöver detta har inte StarCraft II: Legacy of the Void många nyheter men varför ändra ett vinnande koncept? Detta är ett värdigt avslut på en fantastisk spelserie och även om den kanske inte når upp till samma höjder som de tidigare spelen tycker jag den är väl värd att köpa. PÄR WIRDFORS nnnnn I Deserts of Kharak får vi följa med på en militärexpedition tillsammans med forskaren Rachel S’jet och det rullande hangarfartyget Kapisi. Expeditionen skickas iväg för att hitta ett objekt som sänder ut en mystisk signal djupt inne i planetens gigantiska öken. För att komplicera det hela finns det även fraktioner som inte vill att expeditionen skall lyckas… För fans av strategispel och Homeworld är detta spelet rena rama julafton. Efter drygt ett decennium kommer äntligen en ny del i Homeworld-serien. Tack vare att många ur det ursprungliga utvecklings-teamet har varit med och skapat spelet är det mycket som påminner om tidigare spel i serien. Grafik, musik och berättelseelement härstammar tydligt från föregångarna. Detta är Homeworld med en twist och det är spännande men en aning kort. Ytterligare svagheter i spelet är motståndarens AI och det bristande antalet kartor. Som helhet levererar dock spelet på alla fronter och ett givet köp för alla fans av genren. FREDRIK MALMQUIST FLER OCH MER UTFÖRLIGA RECENSIONER HITTAR DU PÅ WWW.FILMFENIX.SE 66 | nöjesnytt