Advokaten 1
» – Det här skulle strida mot de advokatetiska re
glerna. Vi får inte väcka talan hur som helst. Och inte av det skälet, fastslår Christer Otto. Som ombud kan advokater fakturera direkt till förHelen Bernerfalk är jurist och har arbetat i tre år på Konsumenternas försäkringsbyrå. Dessförinnan arbetade hon i 20 år med rättsskydd för konsumenter och företagare på två olika försäkringsbolag. säkringsbolagen när de har medgett rättsskydd. Men det är inte alltid man som ombud får ersättning för allt utfört arbete inom rättsskyddet, konstaterar Christer Otto, som beskriver situationen som ”en total godtycklighet”. – Vi lämnar alltid in omfattande arbetsredogörelser med dokumentation. Ändå händer det oss och andra advokatbyråer att försäkringsbolaget prutar och menar att arbetet bara skulle ha tagit hälften av tiden, säger Christer Otto, som sällan ser några motiveringar för prutningarna. Olika försäkringsbolag har dessutom olika praxis för hur ersättningen betalas ut när fakturan väl kommit in. – Somliga betalar exakt det belopp som står på fakturan. Somliga säger att de betalar hälften eller en annan andel a conto. Andra säger att de betalar a conto högst en gång i halvåret. Vi som advokater kan ju inte ligga ute med pengarna, och det kan innebära att klienten inte har råd att driva ärendet. Då och då hamnar försäkringstagasom är värda att driva, så länge de ryms inom villkoren. Så är det inte i alla länder. Ett problem som Helen Bernerfalk ofta möter, precis som Christer Otto, är dock att rättsskyddsbeloppet inte räcker till för att driva en tvist så långt som det behövs. – Man sätter kanske igång en tvist och sedan blir det klart mitt i att rättsskyddet inte räcker till, och tvisten får avslutas. Det är inte så ofta som ärendena blir så dyra, men när det sker är det inte bra att man inte kan driva dem hela vägen, säger hon. Samtidigt är rättsskyddsbeloppen självklart kopplade till försäkringspremien, påpekar Helen Bernerfalk. – Konsumenterna vill ju gärna att ”Man sätter kanske igång en tvist och sedan blir det klart mitt i att rättsskyddet inte räcker till, och re i tvist med sitt eget försäkringsbolag. Det kan till exempel handla om en skada i hemmet som försäkringsbolaget anser är vållad av försäkringstagaren själv och som bolaget därmed inte ersätter. Här ska försäkringstagaren alltså ansöka om rättsskydd hos sitt försäkringsbolag – för att tvista med det egna bolaget om försäkringen. – Det innebär att samma handläggning går igång igen. Om man inte ger ersättning så innebär det alltså att klienten inte ens har råd att tvista om själva försäkringsersättningen, konstaterar Christer Otto. OM KONSUMENTERNAS FÖRSÄKRINGSBYRÅ Konsumenternas försäkringsbyrå är en stiftelse med Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationen Svensk Försäkring som huvudmän. Byrån är oberoende, med uppgift att ge privatpersoner kostnadsfri vägledning inom försäkringsområdet. 36 36 FRÅGAR OM UNDANTAG Helen Bernerfalk, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå, får då och då frågor just om detta, att konsumenter ska begära rättsskydd från samma bolag som de tvistar med. I praktiken, menar Helen Bernerfalk, är det sällan några problem, eftersom det är olika handläggare som hanterar rättsskyddet och de andra delarna av försäkringen. – Men konsumenten tycker att det är konstigt att man ska få ekonomisk hjälp för att driva ett ärende mot den man har en tvist med, säger hon. Helen Bernerfalk tycker att systemet med rättsskydd inom hem och fordonsförsäkringar i grunden fungerar bra. Hon pekar bland annat på att de svenska försäkringsbolagen inte har några synpunkter på vilka tvister tvisten får avslutas. Det är inte så ofta som ärendena blir så dyra, men när det sker är det inte bra att man inte kan driva dem hela vägen.” helene bernefalk rättsskyddet ska vara obegränsat. Men frågan är hur höga premier de är beredda att betala. Det får ju inte bli så att man låter bli att teckna hemförsäkring för att premien blir för hög. Många ringer till Konsumenternas försäkringsbyrå för att ta reda på hur man över huvud taget går till väga för att få rättsskydd, berättar Helen Bernerfalk. I vanliga fall är det ju försäkringsbolaget man talar med när försäkringsskyddet ska utnyttjas, och det kan vara svårt för konsumenterna att förstå att de själva måste hitta ett ombud som i sin tur hjälper till med rättsskyddet. Andra vanliga frågor rör de många undantagen i rättsskyddsförsäkringarna. Inte minst handlar det om tvister om vårdnad, boende och umgänge i nära anslutning till separation. – Det är många som ifrågasätter att det är undantaget. De känner att då behöver de verkligen hjälp, konstaterar Helen Bernerfalk, som tillägger att de allra flesta samtidigt förstår att försäkringspremierna skulle stiga om alla tvister omfattades. Ett annat undantag som allt fler undrar över är förvaltningsrättsliga ärenden. – Under de år jag har jobbat med detta så har frågorna om att man vill anlita ombud mot till exempel Försäkringskassan hela tiden ökat, säger Helen Bernerfalk. TIMKOSTNADSNORMEN ETT PROBLEM Konsumenternas försäkringsbyrå jämför regelbundet försäkringsvillkor på en rad områden, däribland förstås rättsskydd. Och resultatet visar att det finns rätt stora skillnader mellan bolagen, både i ersättningsnivåer och i karenstid (se faktaruta på s. 37). Här skulle Helen Bernerfalk vilja se förändringar. – Framför allt borde inte maxbeloppen skilja sig åt så mycket. Det här är ju inget som konsumenterna tittar på när de väljer försäkring, om det är 130 000 kr eller 400 000 kr man kan få i rättsskydd. Men när man väl hamnar i en tvist så får det stora konsekvenser, poADVOKATEN NR 3 • 2020